1 maj

Det blev en jobbig natt. Bamse hade klåda och att ha en hund som kliar sig i sängen är svårt att somna med. Det slutade med att jag gav honom en kli-massage över hela kroppen och han njöt i fulla drag, vred sig och fixade så jag skulle komma åt överallt. Trots att han är nerklippt har hans underull tovat sig som små ullbollar i fuktiga lovikka-vantar, men så hittade jag oxå en fästing som satt fram på bröstet . Han fick sin fästingtablett som ska räcka i tre månader igår, så den har väl inte hunnit ge genomslag än. Sen drömde jag att jag borstade honom med en nagelborste och plockade bort älgflugor i mängd från honom. Kul 😫


Jag gick upp halv sju, gjorde mig iordning för jobbet och antog vårens haiku-utmaning:

Morgonen är kall

Blåmesen letar föda 

till sina ungar


(null)Hovsjö kyrka i morgonsolen 


Två högmässor med samtal däremellan.


(null)Tveta kyrka i eftermiddagssolen 


Lärde mig lite nytt om Tveta kyrka som är dokumenterad sen 1200-talet, men är förmodligen äldre än så. Träskulpturerna föreställer jungfru Maria och St Eskil som stelnades i Strängnäs runt år 1080 och gav förnamnet Eskil åt Tuna = Eskilstuna.


(null)

Jungfru Maria från 1300-tal och jungfru Maria samt st Eskil från 1400-tal


(null)
Hittade ett oblatjärn i sakristian 

(null)
Det finns en runsten i taket precis innanför dörren. Fattar inte att jag inte sett det förut! Korset har inspirerat till Tvetakorset och stenen restes ursprungligen av Ingald och Torsten efter sin far Arnfast, men är nu inmurad som taksten vid ingången till kyrkan.

(null)
Riktiga timglas! Nästa gång kanske jag kollar om det är 15, 30, 45 och 60 minuter  för två av dem rann lääänge 😃


Halv fem var jag på väg hem. Vinkade av maken som åkte iväg på jobb, planterade om mina två paradisträd med blomjord blandat med pimpstenen vi köpte igår. Grannen kom förbi och hon fick med sig skott på paradisträd, penning- och porslinsblomma. Spenatsoppa och slö kväll vid Tvn, men disktrasorna blev färdiga iallafall.

(null)


🌸 Godnatt världen 🍄


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0