Kakslottet

Kilar kvickt 

med bara fötter

över kalla golv 


Kall morgon. Vi har ofta luftvärmepumpen avstängd nu och jag sover så bra när det är svalt i huset. Värre är det att tassa in i duschen på morgonen … och ännu värre att tassa ur duschen. Men jag överlevde det idag oxå 😅


Hade mottagningen på morgonen och den var lugn så jag passade på att göra annat. Bland annat tog jag en ny kontakt med Kularkraft i hopp om att få till ett gäng från jobbet som vill testa kulning som friskvård vid nåt tillfälle strax efter sommaren. Kollar oxå upp möjligheten till turridning men ska nog hejda mig sen. Har lite för lätt att "go bananas" och jag vill ha fokus på haikuutmaningen i maj plus kursen jag anmält mig till 🍌 


(null) 

(null) Ny kyrkvy för mig, vaktmästarbåset. Det blir fler gånger 😃


Efter mottagningen gick jag över till kyrkan och lunchavlöste vaktmästaren. Det kom några besökare men en man kom och satte sig hos mig och vi hade en fantastisk pratstund om kyrkan, helgon och annat spännande (typ gravsköldar). Helt lyrisk gick jag ett varv och tittade på gravsköldarna innan jag traskade upp i lunchrummet. Jag var så pass sen att när jag var klar kom kafferastarna. Jääättetrevligt att sitta och prata med arbetskamrater en stund‼️


Efter jobbet hämtade jag hundarna och åkte på utflykt till Taxinge kyrka…

(null)
Taxinge kyrka uppfördes på 1600-talen med byggdes om i mitten av 1800-talet. Stilen kallas gotisk och tornet är inspirerat av Riddarholmskyrkans torn i Stockholm. Både Riddarholmskyrkans torn och Taxinge kyrkas torn är gjutna i Åkerstyckebruk.

… och Taxinge slott, även kallat kakslottet. Vovvarna och jag gick runt i omgivningarna även om vädret inte var det bästa.

(null)
Ägorna, Näsby gård, nämns första gången på 1200-talet och ägarna har varit många. Nu är det Nykvarns kommun som äger Näsby gård/ Taxinge slott.

(null)

(null)
Olika von Wahrenorff  ägde godset från 1700-talet förvärvade även Åkerstyckebruk. Detta är en världsberömd bakladdare gjuten på bruket.

(null)
"Templet" var bara en prydnad

(null)
"Barkhuset" likaså 

(null)

(null)
Så även "grottan"

(null)

(null)

(null)

(null)
Det fanns en hel del roliga detaljer i omgivningarna  

Till sist band jag fast hundarna utanför slottet och gick in och tittade på kakbuffén‼️

(null)

(null)
Ett litet gäng fick följa med hem 🍪 

(null)
Mango/passionbiskvi, Estelles frestelse, schacksnurra, jitterbuggare och lakrits- samt hallonlakritsbiskvi. 

Godsakerna kommer räcka hela min vecka som gräsänka!

🏰 Godnatt världen 🍰 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0