Husbilslogg 10: Siljansbadets camping 🚎💹

Jag glömde berĂ€tta om Ljusdals muralmĂ„lningar igĂ„r. Vi skulle bara handla lite snabbt dĂ„ jag fick syn pĂ„ denna:

(null)

Strax fick jag syn pÄ en till:

(null)

Sen flera:

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

NĂ€sta gĂ„ng jag kommer dit ska jag se till att avsĂ€tta tid för att gĂ„ runt och titta ordentligt. Nu blev det bara att jag sprang och plĂ„tade dem jag sĂ„g eftersom maken stod illa parkerad med husbilen. PĂ„ vĂ€g ut ur Ljusdal sĂ„g vi fler
:

(null)

Tillochmed en sopbil var mÄlad:

(null)

I förmiddags lĂ€mnade vi JĂ€rvsö och vi har Ă„kt jĂ€ttelĂ„ngt kĂ€nns det som.  Jag Ă€r iallafall jĂ€ttetrött đŸ„± Vi stannade till i BollnĂ€s och gick runt vattnet VĂ„gen med hundarna.

(null)

(null)

(null)
Madonna vid VĂ„gen

(null)

(null)
Klart man mÄste ta en ridtur pÄ HÀlsingebocken

Strax efter stannade vi till vid en HĂ€lsingegĂ„rd, Ol-Anders, gick pĂ„ museum och fikade.

(null)

I ena byggnaden visade de hur det kunde ha sett ut under det vÀlbÀrgade 1800-talet:

(null)Dukat till fest

(null)

(null)
Skravelkronan bar bruden pĂ„ huvudet vid sitt bröllop. 

(null)Den blĂ„ fĂ€rgen i tapeten innehĂ„ller arsenik đŸ””

(null)
SĂ€ngarna var korta för man satt och sov. Detta för att kroppsvĂ€tskorna inte skulle blandas.

(null)

I mittenbyggnaden inrymdes en utstĂ€llning om HĂ€lge đŸ«Ž 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Jag undrade förstĂ„s vad HĂ€lge gjorde i hĂ€lsingegĂ„rden, men tydligen bodde tecknaren Lars Mortimer i en annan del av Alfta (dĂ€r gĂ„rden ligger). DĂ„ blev det lite mer naturligt att HĂ€lge "bodde" dĂ€r. 

I en tredje byggnaden fanns emigrantmuseet vilket vi oxÄ tittade igenom, liksom en keramikbutik innan vi fikade och Äkte vidare.

(null)

(null)
HĂ€lsingeostkakan med hjortronsylt var jĂ€ttegod! Var lite som en blandning av halloumi och "vanlig" ostkaka.

Vi styrde kosan ner mot RĂ€ttvik och hade för avsikt att stĂ€lla oss vid rodelbanan. Vi reagerade pĂ„ de vattenskadade uppstĂ€llningsplatserna, men tĂ€nkte Ă€ndĂ„ stanna för utsiktens skull. Meeen duschar, latrin, ja allt var ur funktion sĂ„ vi Ă„kte ner till campingen vid Siljan. HĂ€r blir vi inatt. Vi gick först en promenad och köpte thai. 

Lite senare gick vi ut pĂ„ lĂ„ngbryggan. Den Ă€r 628m lĂ„ng och kanske vĂ€rldens lĂ€ngsta trĂ€konstruktion. Bryggan blev klar 1992 och Ă€r en kopia av den gamla bryggan som byggdes 1896-97.

(null)

(null)
(null)

(null)

(null)

Nyduschad, dödstrött och nerkrupen i hopp om en god natts sömn đŸ’€ 

(null) 


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0