Båtlogg1: Strängnäs-Waxholm 🇸🇪

Äntligen semester! Och då ringer väckarklockan sju 🕖 Maken gick ut med hundarna och jag gjorde allt annat. Plockade ner Ragnars grejer i en påse, satte honom i reseburen och tog med mig påse, Ragnar och två hinkar av hans mat ner till bilen. Halv nio var vi på väg 🚙💨

(null)
Vad gör’u mamma? Tar’u alla mina saaaker?

(null)
Tre av bästa fågelvakterna! Jag lovade Meija (i mitten) att hon skulle få Ragnar när jag blev för gammal…  Luna och Nova vill oxå ha Ragnar när jag blir för gammal. Undrar om de nöjer sig med delad vårdnad 🤔

(null)

Vi hade tid hos veterinären kl 11.30 och hon har sin praktik längs hemvägen. Var där lite för tidigt så vi gick en sväng i de fantastiska omgivningarna innan jag, i veterinärens åsyn, tryckte ner pillren mot bandmask i deras små halsar medan hon fyllde i deras pass 💊 

(null)

(null)

Sen åkte vi hem, packade ner det sista, jag körde maken till båtklubben, åkte hem och parkerade bilen, tog hundarna i koppel och började gå mot samfällighetens hamn ca 2 km från oss. En av våra närmsta grannar kom upp på tomten när jag skulle gå. Han ville veta om jag skrev böcker 🤔 Lite förvånad över frågan sa jag att jag skrivit en, en handarbetsbok. 

(null)

Han började prata… han hade dagböcker efter en kvinna som fått cancer och tagit självmord, ville jag ha dagböckerna och skriva en bok om henne? Jag sa att vi kan väl ta det när vi kommer hem igen…? Sen klagade han på folk som slänger hundbajspåsarna i diket och där håller jag med honom. Låt hellre skiten ligga än att plocka upp den i en påse och sen slänga den i diket! Till sist berättade han om katt-Johan som bott i huset mittemot honom till han blev 94 år. Katt-Johan hade 67 katter som kommunen tillslut tagit hand om. Grannen berättade att när de gick ut på morgnarna på -70talet klappade de hårt i händerna, då rörde sig hela marken då katterna sprang åt olika håll 🐈‍⬛ 🐈 🐈‍⬛🐈 På alls sätt bor vi på en spännande plätt av Sverige/Svitjod 🇸🇪 

Efter mycket nosande kom hundarna och jag tillslut till hamnen och fick hjälp att gå ombord på båten av en badande familj. Jag är ju inte jätterörlig f.n och att hoppa ombord på en icke förtöjd båt med två hundar är nästintill överkurs. Tackade för hjälpen och satt på däck tills maken kunde hålla båten hyfsat still, då hängde jag hundarna över ena armen och höll i grabbräcket med den andra. Tänk att man en gång i tiden sprang med både barnvagnsinsatser och småbarn på höften över samma båt obehindrat… idag har jag fullt sjå att hålla koll på mig själv… men jag känner båten utan och innan och vet precis hur hon uppför sig i alla sorters väder 🌧️ 🌞 💨 

Denna resa är planerad att vara lite av en nostalgitripp, häng med så får ni både äventyr och detaljer.

(null)
Strängnäs, vårt hem sen 2014

(null)Semester  🛥️💦 

(null)
Att åka båt ger mig alltid nya perspektiv på kartan. Skärmdumpen är tagen när vi befinner oss vid den blå pricken i vänstra hörnet 🔵 Birka precis bakom oss och Helgö snett framför.

(null)
Vi kör ifrån skitvädret 🛥️💨

(null)
Slagsta marina med Fittjas värmeverk i bakgrunden. Där träffades maken och jag 1986 och blev ett par några år senare 💞

(null)

(null)
Järnvägsbron vid Årsta holmar

(null)
På Södersjukhuset blev jag av med livmodern 2012

(null)

(null)

(null)
Ibland är man väldigt liten på sjön 💦

Vi körde ca 58 sjömil (ca 10 mil) idag, från Strängnäs till Waxholm. Det tog ca 4 timmar. Här har vi skålat in semestern i prosecco (Bolla 👌) och så gjorde jag tacos 🌮 Det räcker till imorgon oxå 🥂 

(null)

(null)

(null)

(null)

Lite ledsen är jag. Det var inga större problem att kliva ombord i Sanda, helt ok att fylla på vatten i Strängnäs, tanka i Slagsta var oxå helt ok liksom slussningen i Hammarby… men landstigningen i Waxholm var en mardröm för min högerhöft! Hoppas det bara berodde på allt krängande i vågskvalpet efter båtar och lyxkryssare och att jag är så där bra som jag var imorse. I flera års tid har jag tänkt att denna båtutflykt är min sista, så tror jag i år oxå och ska försöka maxa den 💯 

(null)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0