Dag 247

Röd ornamentik 

Runor ringlar runt stenen

En hälsning från förr


Japp! Ny haikuutmaning ✍️ 


Gick upp före väckarklockan ringde, trots att jag somnade sent och sov dåligt. Köpte hundmat hos veterinären och slängde glas i återvinningen vid Solberga innan jag lämnade hundarna på dagis vid 9.00.


När jag parkerat bilen i jobbets garage gick jag ut och ner en bit på gatan. När vi åkte förbi mitt jobb med båten igår såg jag den gamla slussen och blev nyfiken, så dit gick jag idag.

(null)

(null)

(null)

Karl XIV Johan föddes i Frankrike på 1700-talet och blev så småningom regent i Sverige. Det var under han regeringstid för 200 år sen som slussen byggdes. Kuriosa är att stensoppen fick ett nytt namn pga denna kunglighet. Stensoppen var Karl XIV Johans favoritsvamp som numera kallas Karl Johan 😄

Jag gick oxå en bit på lejdaren under klaffbron, bara för att man kunde.

(null)

(null)

När min nyfikenhet var stillad gick jag upp på jobbet och lämnade in telefon, nycklar, dator, kollade med löneavdelningen att min tidrapportert var ok plus pratade lite med administratören… som släppte ner mig i garaget som jag nu inte längre har tillgång till. Garageportarna slog upp och jag körde ut i ljuset. 

Jag fortsatte gårdagens äventyr genom att åka till Silverfallet som vi såg på håll. Vackert, silvrigt men mycket mygg 🦟 

(null)

(null)

(null)

Jag fortsatte min dag med att äta lunch med en kollega i en annan församling. Vi tog kaffet på hennes jobb.

(null)
Indisk buffé 

(null)

(null)

(null)

Efter lunch och härligt sällskap fortsatte jag upp till Stockholm. Jag var ute i god tid så jag besökte graven.

(null)

(null)

(null)

Till sist, härlig fotvård 👣 

(null)

Egentligen skulle jag träffat en "gammal" skolkamrat men hon åkte på jobb, så jag tog vara på tiden genom att köra gamla vägen mellan norra Botkyrka och Södertälje. Jag gjorde två stopp längs vägen. Det första vid ett Bergaholms gravfält från järnåldern.

(null)
En milstolpe rest av Bergaholms egare 1765. Bergaholms gård finns inte längre.

(null)

(null)

(null)

(null)
Runstenen är ca 950 år gammal och är rest över en kvinna, Torgärd, alldeles invid den gamla vägen 

(null)
En skeppssättning 

Sen trodde jag att jag såg en bunker så jag svängde av, men det var en gammal jordkällare.

(null)

(null)

(null)
Här låg torpet Hagen innan det revs på -40talet. Antar att det var deras jordkällare 

Eftersom jag planerat att vara borta ikväll skulle maken hämta hundarna, men nu var jag nästan i Södertälje igen så jag ringde honom och sa att jag hämtar dem. Han fick åka och handla istället.

Efter middagen såg vi lite på tv och jag sydde ihop jungfrustjärt nr2. Imorgon åker jag iväg och passar barnbarn medan min dotter ska till sjukhuset 🤕 

(null)

Det var det.

🪨 Godnatt världen 🚙💨

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0