Svamplycklig del 2

Efter att ha somnat i den trolska dimman vaknade vi till solen nästan 11 timmar senare. Maken var ivrig att komma upp på land för han hade hittat ett ställe med mer kantareller när han promenerade hundarna i skymningen. Jag bad honom låta bli dem eftersom det var så pass mörkt att det inte skulle gå att rensa dem… och så ville jag följa med. Att plocka och äta svamp är ju det bästa med svampplockning, rensningen är ju sisådär.

Så, ivrigt kom vi i land, men på vägen till kantarellstället upptäckte jag att vi trampade ner rödgul trumpetsvamp!!! Dem hade han inte sett i skymningen igår, och vore det inte för den kraftiga färgen på svamfoten är de nästan omöjliga att se. Jag hejdade honom och vi fick ihop ca 1 liter innan vi fortsatte och plockade lika mycket gula.

(null)

(null)

(null)

Kannan är på drygt två liter och den blev full, så han hämtade en kastrull oxå. Efter frukost hade jag lite oväntat men angenämt jobb 😃

(null)

(null)
Renseli-rens

(null)
Förvälla

(null)
Ska torkas när vi kommer hem

(null)
Förvällt och håller på att svalna 

Jag tvekade lite på att bada eftersom jag har haft förkylningssymtom, men sen tänkte jag att vad 17. Jag har inget jobb att gå till så skulle jag bli sjuk spelar det väl ingen roll! Troligtvis årets sista bad får man inte missa. Först fastnade jag på badbryggan studerandes de enorma öronmaneterna. Har aldrig sett så stora, de var lika stora som min hand 🖐️ och många var dom.

(null)

(null)

(null)

Sen badade jag och låg i en stund. 18 grader är lite kallt att doppa sig i, men väl i är det jätteskönt och man kan simma en stund. Lite senare blev det ett dopp till💦

(null)

Förutom öronmaneterna både såg och hörde vi två hägrar som verkade hemmastadda i viken plus ett på måsar som jagade ett örn-par som landade i talltopparna  🦅 

På sistanaden hittade maken även ett par fräscha stolta fjällskivlingar.

(null)

Vid tre bröt vi upp 🕒 Vi tankade och tog en glass i Skanssundet.

(null)

(null)

(null)
Co-pilots 🩵💙

När vi kommit hem och packat ur bilen fick maken gå ut och slåss med myggen (som vi sluppit och inte saknat ett dugg under vår båtutflykt) medan jag la trumpetsvamp och fjällskivling på tork och stekte kantarellmackor.

(null)

(null)

Ikväll har vi tittat på tv. Nu sover maken som arbetar och jag… 🤷‍♀️… virkar 🧶 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0