Dag 70

Jag tänker ibland, ibland tillochmed ganska ofta, på tredje budordet: "tänk på vilodagen så att du helgar den". Uppmaningen kommer från Gud och nedtecknades på Mose stentavlor. Vad betyder det för oss idag när livet synes så himlans mycket mer komplicerat än att vandra runt i den lilla del av världen som är Sinaiöknen?

(null)
Sinai i april 2012. Jag var så förvånad över att Mose folk spenderade 40 år i denna förhållandevis lilla öken. Men de vandrade antagligen inte runt hela tiden… 

Nej man ska inte jämföra olika tidsåldrar, men jag tror att de flesta är överens om att vi i dagens hets sällan helgar nån vilodag. Jag är iallafall urdålig på det och i ämbetssamtalet med biskopen i tisdags fick jag skämmas lite när han frågade om mitt böneliv och hur jag "fyller på", var firar jag gudstjänst 🙈 

Imorse bäddade jag, diskade, vattnade blommor, fixade frukost och vek tvätt medan maken gick morgonad med hundarna. Sen tvättade jag koppel, hundkläder och -filtar samt plockade fram ingredienser till dagens middag - mandelfisk - innan jag slog upp datorn och började med föreningstidningens 109:e nummer. Jag tror det är mitt 21 nummer för på mallen jag använder står det nr 88…

(null)

Jag redigerade sex artiklar och beräknade utrymme. Två artiklar plus ordföranderutan ska in och slutprodukten kommer att bli 16 sidor (det ska alltid vara delbart med fyra). Ännu en gång, på något fantastiskt vis, verkar det ordna upp sig. Av de fyra planerade artiklarna vi hade i pipeline har det kommit in ett par till, en bara kom i mailen och två andra uppmuntrade jag till. Det blir ett nummer med stor spännvidd - från nybörjaralster till avancerade knypplingar, från elevknyppling i skolan till kursverksamhet för vuxna - Love it ❤️

Efter fyra timmars redigeringsflit rörde jag ihop smöret som nu mjuknat med persilja, ströbröd och mandel till kvällens mandelfisk, frös in riset från i torsdags så jag kan göra fler crabcakes i framtiden och plockade ihop rester till tisdagens middag då jag blir ensam.

Efter middagen åkte jag på knyppelkurs. 6️⃣ elever av 9️⃣ idag. Som vanligt vitaliserande 😍

(null)

Efter nästan en timme i badtunnan med maken satte jag mig vid Tvn och såg Morden i Midsomer medan han gick och la sig.

Kvällsnaden var lagom uppfriskande och kolmörk. Vissa grannar har utebelysning på timer så efter ca kl 10 blir det nattsvart 🕙 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0