Fira 39 🚙💹

Maken tog hundarna till dagis i ottan, dotra och jag lĂ„g kvar ett tag till. Sen bryggde vi kaffe, kokade havregrynsgröt đŸ„Ł och drog ivĂ€g 🚙💹 Dagen firades med "runstenssafari", eller "fornminnesrace", vilka  Ă€r uttryck som jag myntat för att beskriva sĂ„na dĂ€r hĂ€rliga dagar nĂ€r man Ă€gnar sig Ă„t att spana in olika fornlĂ€mningar. Dotra har fĂ„tt höra allt jag kan 😃

(null)

(null)

Först ut blev st. Eskils kĂ€lla. Det finns tvĂ„ sĂ€gner. Dels att nĂ€r Blot-Sven och co stenat Eskil, och Eskil bars pĂ„ bĂ„r mot Tuna sĂ„ stĂ€llde man ner bĂ„ren pĂ„ denna plats. DĂ„ bröt en kĂ€lla fram ur marken. Den andra sĂ€gen sĂ€ger att Eskil döpte nykristna i kĂ€llan. Sanningen fĂ„r vi aldrig veta, men jag gillar sĂ€gner 😃

(null) 
(null)
(null)
TvÀtta sig lite

(null)Selfiiiie

Vi fortsatte till Stenby skans. Den ligger precis vid StrĂ€ngnĂ€sbrons brofĂ€stet pĂ„ Tosterö-sidan och jag trodde lĂ€nge att det var sten efter brobygget, men nĂ„t stĂ€mde inte. Jag lurade en tid pĂ„ om det kunde vara en gammal fornborg och det visade sig, nĂ€r jag vĂ€l tog mig dit för ett par Ă„r sen, att stenhögen var en kallmurad skans med tvĂ„ murar och kanske 1000 Ă„r pĂ„ nacken. StrĂ€ngnĂ€sbron blev klar 1981.

(null)
(null)
DÀr Àr hon ju!

(null)

och dĂ€r kommer morsan 😅

(null)
(null)

Vi körde vidare ut pĂ„ Aspö, knallade en km genom lera och skog för att titta pĂ„ Gislestenen đŸȘš 

(null)Gislög lĂ€t göra dessa mĂ€rken efter Tord; ocksĂ„ Slode lĂ€t göra dem. Sant Ă€r det sĂ„som det blev sagt och sĂ„som det blev tĂ€nkt 

(null)Selfiiiie

(null)
Vattnet i mĂ€larviken som gick in hĂ€r nĂ„dde hit upp ungefĂ€r nĂ€r runorna ristades 

Vi stannade till vid Aspö kyrka och tittade pĂ„ Wrangels lite speciella grav.

(null)

(null)

Sista stoppet före lunch blev Svinnegarns kÀlla.

(null)
Jag tror att detta Ă€r den ursprungliga kĂ€llan, men â€Š

(null)
Selfiiiie

(null)

 det fanns Ă€nnu en kĂ€lla med bĂ€ttre tillflöde nĂ„gra meter lĂ€ngre ner.

(null)
Selfiiiie 

(null)
(null)
(null)
Det var tufft att komma ner, men jag lyckades tillslut. Jag tvĂ€ttar alltid ansikte, hĂ€nder, halsen (sköldkörteln) och knĂ€na vid kĂ€llor💩

Sen blev det lunch pÄ Chopchop i Enköping.

(null)

Nu tog vi motorvĂ€gen till BĂ„lsta men svĂ€ngde vĂ€nster och körde till Rölunda. DĂ€r finns tre gravkullar utan nĂ„n sĂ€rskild info att hitta, men runstensfragmentet pĂ„ toppen av den högsta Ă€r placerad dĂ€r av friherre von Essen pĂ„ 1800-talet.

(null)
(null)
(null)
Selfiiiie
 pĂ„ gravkullen med utsikt över de andra kullarna 

Runstenen vid Varpsund kom hÀrnÀst.

(null)
(null)
AndvĂ€tt och KĂ„r och kiti och BlĂ€se och DjĂ€rv reste denna sten efter Gunnlev, sin fader. Han blev drĂ€pt österut med Ingvar. Gud hjĂ€lpe deras ande. Jag Alrik ristade runorna. – Han kunde vĂ€l styra knarren

(null)
Selfiiiie 

Vi stannade vid nĂ„gra stenar vi inte blev kloka pĂ„ samt en runsten lĂ€ngs vĂ€gen. 

(null)
(null)
(null)
Gunnhild lÀt göra dessa mÀrken efter TjÀlve, sin son, och efter sig sjÀlv. Arbjörn högg denna sten

Vi stannade till vid Kulla kyrka (1200-tal) â€Š

(null)

..sen Ă„kte vi till Holms kyrka (1600-tal). DĂ€r har dottern stannat och vilat ibland nĂ€r hon kör skolbussen 
 och fĂ„tt syn pĂ„ en runsten.

(null)
(null)
Joger och Åfrid lĂ€to resa denna sten efter brodern till RodĂ€lv i Örberg. Åsmund ristade runorna

(null)
(null)

Nu började vi bli riktigt trötta efter en heldag i friska luften, 7 km i benen och betydligt fler i bilen, men vi tog Ă€ndĂ„ HjĂ€lsta kyrka (1400-tal) dĂ„ den lĂ„g sĂ„ nĂ€ra dĂ€r jag skulle slĂ€ppa av dottern, hos hennes kille. DĂ€r fanns fyra stenar varav tvĂ„ var runstenar đŸȘš

(null)
(null)
(null)
(null)

Jag stannade en liten stund hos dotterns kille och Ă„kte sen hem i snöglopp. DĂ„ fĂ„r man vĂ€l sĂ€ga att vi haft tur med vĂ€dret oxĂ„, förutom att vi haft en hĂ€rlig dag.

Nu har jag slöat vid Tvn och promenerat hundarna.

đŸȘš Godnatt 🚙💹

(null)








Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0