Vårkänslor 🌸

Det har varit många plusgrader idag. Ingen sol, men ett stilla duggregn på morgonen som fick lyckokänslorna att spritta i bröstet. Och så fågelsången på det. Och grågässen som flög i fylking över Tosterön. Mumma ☺️

Började arbetsdagen i Nykvarnskyrkan. Förberedde lunchbönen, fikade med Änglagott, satte mig i mottagningen. När jag stängde mottagningen ställde jag iordning det sista inför lunchbönen och klockan tolv lät jag klockorna ringa minst en minut 🕛 Jag tycker det är underbart att få klämta in den stundande helgen rejält 🔔 

(null)

Efter bönen berättade jag för deltagarna att medan vi hade ljuständning flög grågässen i fylking över oss 🕯️ Jag sitter så till under bönen att jag ser både kyrkklockorna och en del av himlen genom fönstren upp mot taket🪿🪶

Efter lunch ➡️ tre timmar Drällis. 

(null)
Påskgul prinsesstårta

Stannade till vid ån och pratade med en kvinna på väg tillbaka till Herrgården och bilen.

Körde riks-ettan mot Strängnäs. Jag hade gott om tid. Det regnade lite men när jag närmade mig Ärja kyrkoruin höll det upp så jag tänkte: Tredje gången gillt! Nu vet jag att man får köra upp på det jag trott varit en gårdsplan. Kyrkan, eller ruinen, byggdes på 1100-talet och det finns inget bra svar på varför de byggde Åkers och Ärjas kyrkor så nära varandra. Svaret är dolt i historiens glömska. Men jag är jätteglad att äntligen ha fått se ruinen och känna historiens vingslag 🪽

(null)
(null)
(null)
(null)  (null) 
(null)

Nöjd fortsatte jag till Strängnäs domkyrka och kvällsretrat.

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)
Hagioskopet

(null)
Svag belysning i hela kyrkan

(null)
(null)
(null)
(null)
Lisa Arvidsson ställde ut sina ikoner. Samma utställning som vi hade i Hovsjö i maj 2022

(null)
Vi fick en liten hopvikt blomma när vi gick in i domkyrkan och tystnaden

(null)
(null)
Vi fick lägga dem i dopvattnet, då vecklade de ut sig 🌸

(null)

Det fanns en station där man kunde göra en ull-ängel 👼 

(null)
(null)
(null)
(null)
(null)

Mesta tiden låg jag i en bänk och tittade upp i taket. Sååå skönt!

(null)

Kvart över åtta fick vi en kvarts orgelmusik innan den avslutande mässan.

(null)

När kyrkklockan slog nio slag var jag på väg till bilen. 

Har hängt en stund med maken vid Tvn. Nu är det läggdax 🥱 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0