Fullt ös hela dan!


Kautchuk har fått en liten blomma på sin grav

Bekki stannade kvar hos sin kompis inatt. Klockan två vaknade jag av två saker: dels drömde jag att jag var ombord på en båt och var hejdlöst sjösjuk, dels knackade det på sovrumsfönstret... det var Jens som hjälpt en kompis att flytta och glömt hemmanycklarna. Han skulle iväg igen på morgonen så han ville helst sova hemma. Vi satt och snackade en stund innan jag valde att stoppa fingrarna i halsen... sen mådde jag bättre och kunde somna om. Jag vet inte vad jag reagerade på, det kan ha varit järntabletten, men jag fick ju stoppa i mig lite andra piller igår, både alvedon mot den envisa huvudvärken samt cykokapron för att hålla Mmonstret i schack. Men sen slapp jag iaf vakna kl fyra som jag gjort sista veckan, vaknade halv 8 och låg kvar i sängen till kvart över innan jag mojkade mig upp. Jens kom upp och gjorde mig sällskap till frukost. Bamse och Ragnar var som vanligt lyckliga över att "storebror" hälsar på:


Ragnar fick smaka ostbågar som Jens "hittat"!       Bamse bara älskar Jens, kolla hans min!
                                                                          Såna där bilder får inte jag på honom!



Så här har det sett ut i vardagsrummet inatt

Efter morgonpromenaden började jag dra bort maskeringstejp, skruvade fast elkontakter, målade om listerna och i taket där det blivit lite gulkladd, putsade fönster och skruvade upp gardinstången så jag kunde få upp den rentvättade gardinen, duschade blommorna och så passade jag på att plantera porslinsblomman som jag tog skott på i våras samt så planterade jag om julstjärnan som fick en större kruka. Julstjärnorna får en så vacker grön färg när de slutat blomma, och de kan bli stora buskar om man har tur. Jag har aldrig fått dem att blomma om, men jag har fått stora plantor som är riktigt vackra även utan blommor.

Bekki kom hem så småningom och gick ut med Bamse medan jag fortsatte att skura golvet med en scotch brite för att få bort målarkladd och började sen skruva fast golvlisterna. Bekki kom hem med Bamse och tog över listskruvningen medan jag lagade middag, sen fortsatte vi med att inreda voljären, skura golv och lyfta in djuren. 



Lite kalt än, men snart står här ett nytt terrarium i trä (istället för Esmeraldas tillfälliga boende i marsvinsbursbotten. Jag ville inte släpa in det trasiga glasterrariet i vardagsrummet så det har hamnat på altan i väntan på bortforsling). När terrariet är installerat ska jag få upp lite hyllor på väggarna som jag kan ha djurmat och sånt på. Lite foton och tavlor ska upp oxå. Det kommer bli så fint!



Ragnar ska oxå få lite nytt, han behöver några fler horisontella pinnar att sitta på. Slängde ju lite när vi slet ut inredningen där. Och så tror jag att jag ska ha min fina scalare-lampa hos djuren... eller så får den följa med till nya vardagsrummet på Sanda. Har inte bestämt mig än...

Fyra sop-påsar tog jag upp till sopstationen, en säck målarkladdigt tidningspapper måste jag få väck på nåt annat sätt. Köksfönstret är oxå putsat. Bekki dammsög hela övervåningen när jag var ute på Bamsenad no3. Bamse har sovit mycket hela helgen... om det beror på att vi spelat "Lugna Favoriter" (de spelar lugn musik på dagis under vilan) eller om han blivit slutkörd av allt nytt som hänt hemma under helgen vet jag inte. Han har haft fullt sjå att hålla koll på småfåglarna i vardagsrummet och sno pryttlar av oss när vi jobbat, allt från hushållspappersrullar till mejslar. Ragnar har fått hänga med en del djur-rummet för att se framskridandet av jobbet med rummet och voljären så han inte skulle få en chock. Han verkade mycket nöjd när han fick flytta in dit igen efter två nätter i lilla buren i köket.

Nu har Bekki börjat baka kaka... jag har klippt klorna på Bamse och ska nog göra det på mig själv oxå... och duscha! Varmt och länge! Sen sista Bamsenaden och en god natts sömn efter en lång dags arbete. Imorgon är det vardag igen!

                              

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0