Härliga Kristi Himmelsfärdsdag

Idag har vi hunnit 40 dagar efter påsk och denna helg firar vi att Kristus for upp till himlen = Kristi Himmelsfärdsdag! Enligt sägnen så gick han på jorden i 40 dagar efter sin uppståndelse för att instruera sina lärjungar hur de skulle gå ut i världen och berätta evangeliet. Det gjorde de otroligt bra eftersom vi fortfarande minns honom. Vi har firat detta på olika sätt. I Visby domkyrka under medeltiden så drog man upp en Kristusgestalt genom ett hål i taket och slängde sen ner blommor eller bröd för att symbolisera händelsen. Under senare tid så har Kristi Himmelsfärdshelgen snarare blivit en natur-helg, där man firar med gökottor och friluftsgudstjänster. I vår familj har vi inte direkt firat, men vi har tillbringat hela dagen ute, med blommor och med djur och fågelholkar!

                                    

Lovade bilder på grodisarna och här kommer dom. För att titta tillbaka på dem när de var nya hos mig kan ni kolla --> här <--. Men igår när jag släppte ut dem hade de växt till sig rejält. Det fanns fler grodbäbisar i kärret, men de var inte riktigt lika stora som dessa som vuxit inne i värmen.


                        

                        

Jag matade dem rejält innan vi gick ner till kärret och jag hällde oxå i allt vatten med fiskflingorna så de skulle ha nåt att äta innan de hittar sin riktiga föda.

Idag sov Janne och jag länge. Vi sover så otroligt gott härnere. Bams brukar hoppa upp i vår säng när det blivit ljust tidigt på morgonen, men han väcker oss inte. Ragnar är oxå tyst tills vi börjar röra på oss. Idag gick jag ut med Bamse efter 10.00 medan Janne lagade frukost. Vi planterade vindruvan i kruka efter det att vi isolerat den med frigolit, sen borrade Janne hål i fågelholkarna med vår nyinköpta hålsåg och jag målade första lagret blått!



Frampå förmiddagen fick vi främmande. Linnéa och Mattias kom med Ängla och Thyra. Vi fikade, sen stack Janne till jobbet. Jannes bil har börjat få upp en massa felmeddelanden i panelen. Det var meningen att Linnéa och jag skulle ta den till verkstan imorgon när vi ska åka och handla, men Janne hade väl suttit och tänkt i bilen på väg till jobbet, att vad händer om bilen stannar helt och hållet. Det är ingen drömsituation att stå i vägrenen med två småbarn, även om vi har två bilar. Han hade ringt och kollat sin bärgningsförsäkring och den täckte, så han ringde oss att bärgaren var på väg. Det var spännande värre! 


                 

Assistanskillen hade en stor publik

                      
                         Hejdå bilen!

Eftermiddagen förflöt lugnt. Vi mös i solen, åt korv med bröd, jag målade fågelholkarna en sista gång och planterade pelargonior i våra stora krukor. Linnéa och Mattias hjälpte mig att få upp fågelholkarna i träden innan Mattias åkte hem för att jobba!




Ängla tar kort:


Underifrånperspektiv                                           Självporträtt



Nu hoppas vi på lite vilda vänner i vår. Misstänker att vi är för sent ute, men lite hopp har jag :O)

Som sagt, mycket mys på altan. Och Linnéa har gjort vaniljpannkakor till middag.


                   

Nu har Linnéa och flickorna somnat i husvagnen. Flickorna har väntat hela dagen på den stora händelsen... att få gå och sova! Linnéa var upp en sväng och berättade då att innan de somnade var det frukosten som var spännande. Att få sova och äta frukost i husvagnen är ett äventyr och de har lekt större dagen i "slottet" som de kallat husvagnen för. Och så bärgaren som grädde på moset.

Nu ska jag gå ut Bamse och själv lägga mig tidigt. Imorgon vill jag vakna före 10.00!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0