Konstilångabanor

Först av allt vill jag slå ett slag för utställningen som Katarina Wolf har på Galleri Movitz fram till 31 oktober. Det är sån konst som får mig att stanna till. Sådant som är kastat eller bortglömt formar hon om till tankeväckande tavlor. Den första som riktigt fångade min blick och som jag stod länge vid var "Moderskeppet":
 
Jag hängde där i seglet ett tag...
 
Den påminde starkt om en spegel som fanns på Anafora i Egypten (jag var där 2008). Tänkvärt!
 
           
            Tänker du på att du ser Guds avbild varje gång du ser dig i spegeln?
 
 Men min favorit igår blev "Tre vilsna män":
Ja, det är en skärbräda med rostiga spikar i ett överflöd av färg! Underbar! Och jag nynnar fortfarande på denna --> Vyssan lull
 
Annat som fångade ögat var dessa:
Vrakets kärlek
 
Havet i fisken
 
Konung och Mamma
 
Seglats på kniv
 
Självklart fanns det massor av mer att se och återupptäcka, så åkt dit om möjlighet finns!
 
Just nu är jag inne i en konstig period. Om jag skulle bo kvar i Stockholm tror jag att jag skulle göra ett litet föredrag om utomhuskonst söder om söder. Det finns ju en del, inte minst på T-banestationerna!
 
Birgitta Muhrs tulpaner                             Linjalen i Bandhagen vet jag inget om...
 
... men dårarnas båt, här på Hornsgatspuckeln, finns även i Vasaparken i Västerås och på Sockenplans T-banestation. Sture Collin är skulptör.

Annat som jag ännu inte fotat är lampan i Stureby, geten i Enskede... och i Hagsätra centrum finns massa rolig konst!
 
Men livet består av fler delar än så. Igår var jag på andra sessionen av Hot Stone massage. Där jag varit innebär det först en taktil lymfdränerande massage (mina ord, min tolkning) och därefter håller massören basalt-stenar i sina händer som han drar över ryggen i sköna rörelser. En av de mer behagliga massageformerna i min upptäcktsresa inom massageformernas område. Vi får se om jag går tillbaka  några gånger till innan vi flyttar. Efter massagen mötte jag upp en kollega och hennes fru, vi åt på kinarestaurangen vid Mariatorget där jag förälskade mig i en ny kelgris:
Han följde inte med hem!
 
Sen gick vi på vernissagen och därefter promenerade jag och kollegan runt lite i Gamla stan en stund:
Evertar - vilken är orginalet och vem är kopian?

Idag fortsatte jag fotografera naturkonsten. Jag är framförallt på jakt efter troll, men det finns annat oxå!
 
Is                                                                 Gäddhuvud
 
Bamse på sten                                                   Bamse och Indra i hälsningsdans
 
Grönt träd
 
Men nu blir det dumlekakor och knyppling!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0