Visit Härkeberga ⛪️

Idag gjorde jag något jag länge tänkt. Jag åkte till medeltidskyrkan i Härkeberga ⛪️  Innan regnet hann jag skörda rabarber och tänkte göra rabarberkräm när jag kom hem, men när jag kom hem hade maken redan kokt den. 

(null)

(null)
Årets två första hallon 

Hursomhelst, när de första dropparna föll sprang jag ut till bilen och körde de 40 minuterna till Härkeberga.

(null)

Jag bokstavligt talade snubblade in i vapenhuset, helt tagen av vad jag såg genom den öppna porten, så jag såg inte tröskeln…

(null)

(null)
Dörren in till vapenhuset såg brandskadat ut

(null)
St Göran och draken 🐉 

(null)
Livshjulet. Under det ser man djävulen kärnar smör med trollkäringar. Även mjölkharen, som stjäl mjölken, är avbildad 🐇 

(null)

(null)
Gregorius mässa, ovanför ser man Syndafallet (Adam och Eva täcker sig med fikonlöv)

Detta var bara några av vapenhusets målningar. Jag gick in genom porten till själva kyrkan. Betagande vackert. Muralmålningarna användes av prästen i utbildande syfte då han kunde peka på en bild han predikade över. Albertus Pictor målade kyrkan 1480-ish. Han arbetade med förlagor från "Biblia pauperum" - de fattigas bibel - som enligt tradition band ihop ny- och gammeltestamentliga scener i bildform. Nu följde inte Alberts dem helt och hållet utan kunde brodera ut scenerna lite som han ville. Han var väl känd och anlitad i Mellansverige men tyvärr finns inte jättemycket av hans muralmålningar kvar då man i de många kyrkor kalkade över dem ca 200 år senare. I Härkeberga kalkades väggarna över, men inte valven vilka är makalösa! Här, liksom i flera andra kyrkor har man försökt restaurera de gamla målningarna men som sagt, valven i Härkeberga kalkades aldrig över!

(null)

(null)
Abraham och Isak i vänstra hörnet, Jona och valfisken samt gubben Noa och hans söner i mitten

(null)
Kristi himmelsfärd och Daniel i lejongropen 

(null)
Madonnan på månskäran. Zoomar man in ser man hennes nakna bröst, det tror jag inte man ser så ofta…

(null)Samson dödar ett lejon, en gammeltestamentlig symbol för Kristi nedstigande till dödsriket

(null)
Veronicas svetteduk

(null)
Judas hängde sig efter att han förstått vad han gjort då han förrådde Jesus i Getsemane

(null)
Johannes döparen och St Laurentius (samma som st Lars som jag tog en selfie med i fredags

(null)

(null)
Kyrkbänkar från 1600-tal. Från början hade inte kyrkorna bänkar utan man stod under hela gudstjänsten 

(null)

(null)
Knypplad altarspets av okänd ålder och okänt upphov

Jag var där i över en timme, pratade med den unga kyrkvakten och lyssnade på guidens inspelning två gånger. Jag måste dit igen!

(null)
Den unga kyrkvärdens mamma pysslade med kyrklig textilkonst. Denna hade hon gjort under pandemin 😷

(null)

(null)
Undrar om det är en förkristen gravplats…?

På vägen ut köpte jag en liten skrift om kyrkan och tre ljus. Jag gick ett varv runt kyrkan och tände ljusen i ljusbäraren innanför porten i muren.

(null)

(null)

(null)

Kom hem nästan tre timmar efter jag åkt, uppfylld av vad jag fått se och uppleva. 

En lugn eftermiddag. Sonen kom ner med vår cab och tog hem sin bil. Vi lagade flundra som maken hittat billigt. Den var hemsk! Tur att färskpotatisen var så god med smör och lite flingsalt på. Gemensamt ägnade vi en stund åt att leta efter min försvunna bilnyckel. Den försvann förra söndan när vi kommit hem från sjön. Nu håller jag hårt i resevnycklarna. Min kära make har tråkat mig lite, men jag ger igen med att jag åtminstone gör det ordentligt. Han tappar bort nycklar och telefonen konstant och jag hittar dem på konstiga ställen, jag brukar ha stenkoll på mina grejer, men denna gång går jag bet…

Ringde sjukhuset i förmiddags, liksom jag gör alla dagar, och kollade pappa. Han har visat positivt på covid. Ssk sa att han har såna nivåer att det visst att han tveklöst haft covid men att det har gått så lång tid att han inte längre smittar. Nu är mamma säker på att hon oxå haft det och vi sjuknade in alla tre efter ett gudstjänstbesöket vi var på i mars. Frågan är om min långvariga influensa ändå inte varit covid. Det skulle stämma med tröttheten, värken och hostan som inte gett sig… men så kan ju en influensa oxå bete sig, eller…?

Nåväl, för min del är det över och jag mår bättre än på länge 😄

(null)

Just nu några Mord i Midsomer 🔪🩸 och traktorstickning 🚜 Snart koj 💤 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0