Vadstena t/r (Stora Knyppeldagen)

Glass i håret

Bearnaisesås på klänningen

Glad som en lärka


Maken och jag skulle hjälpas åt imorse, men han fick utryckning 00.08 inatt och blev kvar på jobbet. Jag ställde om klockan till 05.00 och det blev bra. Hann morgonsysslorna, lämnade hundarna på dagis strax före 7, lämnade bilen på pendlarparkeringen och 07.15 stod jag och väntade på Håbo buss som skulle hämta upp mig 07.40. Med sig hade den 16 Knyppelpinnar som skulle åka till Stora Knyppeldagen i Vadstena 🚎 

(null)

Ägnade nån timme åt att prata jubileumsfest, artiklar och utflykter med min föreningstidningskompanjon. Vi är f.n bara två som jobbar med tidningen, och raggar konstant uppslag och andra människor som vill skriva nåt ✍️ Sen satte jag mig längst bak i bussen och slappade.

(null)

(null)
ÄLSKAR att åka buss 🚎 

(null)
Fikapaus i Herrbeta 

(null)

(null)

(null)
På toa fick man både lära sig om olika landskapsdjur samt lyssna till fågelsång

(null)
Just precis den här bussen brukar min nästäldsta dotter köra i veckorna 🚎 

Dagen i själva Vadstena blev över förväntan. Vi började med att besöka kurserna och OJ vad många man lärt känna under årens lopp. Sommaren 2009, när jag var där första gången, kände jag ingen. Nu kramas jag med lärare och kursdeltagare, förenings- och styrelsemedlemmar. Så kul! 


(null)
Fick ett roligt ko-rt av en lärare. Så rart! Undrar varför hon associerat till mig 🐮😍😄

När kurserna stängde för att avsluta gick jag via klosterkyrkan upp till spetsmuseet.

(null)

(null)
Trefaldighetsgården. Här har jag suttit under flera kurser

(null)

(null)
Här gör pilgrimerna korstecknet i kyrkväggen. Sticker man in fingrarna i hålen känner man hur blanksliten stenen är efter miljoner och åter miljoner pilgrimer
 
(null)

(null)
Knypplade "Korsringar"

(null)
Relikskrinet innehållande ben efter heliga Birgitta 

(null)

(null)

(null)

(null)
Heliga Birgittas altarskåp 

(null)
Selfie med St Lars, en av de tidigaste diakonerna, tillika martyr

Årets uteknypplingstema på Spetsmuseet var "fönster". Jag beundrar verkligen andra människors fantasi!

(null)
"Blyinfattat glas", Ingrid Granqvist

(null)
"Längtan efter frihet", Nina Drigoris

(null)
"Och nu väntar vi bara på chauffören", Sam Jakobsson

(null)
"Kattutsikt", Ewa Abered

(null)
"Tillsammans", Kreatörerna 

Jag missade att gå in på Spetsmuseet för jag träffade några utanför. Det var så synd att jag missade det för där fanns en utställning med Barbiedockor med knypplade kläder!!! Men jag glömde inte att handla lite hos Karin.

(null)
Fick bilden av en Knyppelpinne som inte missat Barbieutställningen med knypplade kläder

Sen gick jag längs gågatan och pratade med knypplare som knypplade längs gågatan.

(null)
Gjuthärnsgallret är en avgjutning efter knypplingen "Blåsippor"

(null)

(null)
Torgets stenläggning är inspirerad av knypplingen "Rosen" men den gick inte att göra jättelik originalet. Den syns bäst från Rådhusets trappa.

(null)
Blomkrukorna med "Blåsippan" var nya för i år

(null)

Nu tog jag mig en sen och välförtjänt lunch på Rådhuskällaren!

(null)
Fläskfilé Oscar med tryffelbea 😋

(null)
Jag fick en leverans av min beställda årspinne från Knipleforeningen i Norge där jag satt och njöt av mat och folklivet 🇳🇴 

Sist gick jag bort till biblioteket och tittade på utställningen där. Det var lite blandad kompott.

(null)

(null)

(null)

(null)

Jag gick tillbaka till torget och avslutade knyppel-promenaden i Svenska Spetsars butik. Köpte ett mönster som jag möjligtvis redan har 🤔 men har jag det så kommer säkert nån av mina elever köpa det av mig i höst.

(null)

(null)

(null)
Beundrade det nya vänskapstäcket med havstema i butiksfönstret 😍

Nu gick jag till bussen. Kom bland de första så jag kilade över till glasskiosken 🍦 

(null)
Viol/lakrits, mintchoklad och hasselnöt

Halv fem lämnade vi knyppelparadiset Vadstena 🏰 

(null)

(null)
Paus i Nyköpingsbro

Blev avsläppt i på samma ställe i Södertälje som jag blev upphämtad från. Imorse kom maken körandes upp bredvid mig och gav mig skjuts nerför backen. Han skulle hämta upp sin kollega i närheten. När jag nu vaggade uppför den långa backen stannade en SL-buss och gav mig skjuts 🤩 Inte bara till pendlarparkeringen utan hela vägen till Södertälje hamn. Fick gå lika långt tillbaka men nu slapp jag backen. Så himla gulligt av föraren 🚌 Och hur många kan säga att de liftat med en SL-buss?

(null)
Pärlan stod kvar 🚙 

Nu sitter jag och tittar på Tarsan 👀 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0