Dag 246

Röjde lite på morgonen när maken var ute med hundarna. Skurade badrummet, bytte sängkläder och satte på en tvätt. Efter frukost fick äventyret börja. 

Vi åkte ner till båtklubben i Nabbviken. Idag blev dagen då vi flyttade från vår gamla båtklubb till vår nya.

(null)
Nabbviken

(null)
De har gjort ett jättefint bi-hotell vid småbåtshamnen 🐝 

(null)
Och en hel kulle med olika blommor som blommat hela sommaren 🌸🪻🌻

(null)
Bi-syssla 🐝

(null)

(null)
Vattnet såg ut som malakit

(null)
Dagens rutt

Vi stannade till i Herrestaviken. Vi hade tänkt ta ett dopp, fika och kolla gula kantareller, men myggen var överjävliga. Vi nöjde oss med att maken tog upp hundarna en sväng på land och inventerade de platser han hittade gula på förra gången. Det gav utdelning. Några stora fina gula kantareller.
 
(null)

(null)
Jättestora!

(null)
Fyra kacklande havsörnar 🦅 

Vi fortsatte mot Södertälje. Konstaterade under färden att jag är Googleoman. Googlar utefter färden och tar reda på ditt och datt under tiden. Mellan Herrestaviken utanför Mariefred läste jag på om: Soppar, Ametistskivling, Strävsopp, Havstrut/silltrut, Helgö och Birka, Ragnhildsborg, Södertälje sluss slusstider, Silverfallet, Hebbevillan och Vendela Hebbe. 

(null)
Telge hus/Ragnhildsborg 

(null)
Silverfallet bakom Södertälje båtklubb 

(null)Södertälje kanal med St Ragnhilds kyrktorn t.h. Och idag är min sista dag som anställd där 😢

(null)

Medan vi väntade på att få slussa ut fikade vi ☕️ 

(null)

(null)
Och plockade ner Ålands- och Gripens flaggor
 
(null)

(null)
Sluss-

(null)
och broöppning 

(null)
Broarna

(null)
Söderenergi, här jobbade maken i över 40 år

(null)
Järnvägsbron vid Södertälje Syd

(null)

(null)
Järna båtklubb, vår nya hemmahamn

Jag tog en vovvenad medan maken plockade iihop. Såklart gick jag upp till Ytterjärna kyrka ⛪️ Där har jag aldrig varit, men det blir förmodligen ändring på det nu.

(null)

(null)

(null)
På medeltiden gick den gamla landsvägen mellan Södertälje och Nyköping här utanför

(null)
Järna båtklubb 

Vi körde hem i bil. Jag fixade Wallenbergare med smörstekta kantareller och couscous till middag.

(null)

(null)

Stilla kväll vid Tvn…






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0