First things first

Jag har ingen bra översättning på dagens rubrik, men när det är mycket så brukar jag tänka så. Vad är mest bråttom och vad kan vänta. "Att prioritera" är kanske en bra översättning, eller?
 
Jag vaknade av Bamses glädjefnatt när Janne kom från nattpasset. Bamse måste väcka mig och han ömsom pussas, ömsom piskar sin lilla svans i ansiktet på mig. Han är väldigt tydlig i sitt kroppsspråk: "KOM IGEN! VAKNA! PAPPA ÄR HEMMA"!
 
Klockan var nästan 8.00 så jag gick upp, kokade tre ägg till frukost och drack två koppar kaffe medan jag läste mina bloggar från den närmsta tiden. "Det rullar på" säger ofta mina arbetskamrater vid rundan på medarbetarsamlingarna. Ja det gör det verkligen, och det rullar fort! Ett intensivt arbetsskede som toppas av ett intensivt privatliv. Jag klagar inte, jag konstaterar. Förutom begravningen och Bamses sjukhusvistelse är ju allt bara positivt och jag har ju haft små andningshål som Hasseludden, Grödinge, en söndag med knyppling, Monica och Arto. Jag är ju inte dummare än att jag begriper att jag snart behöver trycka på pausknappen, men si det är redan inplanerat! Snart bär det av mot varmare breddgrader för en vecka och då vill jag ha ett hyfsat rent skrivbord - alla kategorier - så jag helt kan koppla ner hjärnverksamheten.
 
Jag började arbetsdagen med att skriva en lista på allt som måste göras:
* köksbord
* projektbeskrivelse
* telefonlappar
* Ölandsfolder
* semesterschema
* Knyppelpinnarnas stadgar
* Knyppelpinnarnas protokoll
* Ragnars bur
* kontakta kyrkoherdarna (tre stycken)
* kontakta kommunen
* fröknäcke
* inköpslista pappas kalas
* betala räkningar
 
 
Jag började med *köksbordet för att få plats och fick god hjälp av Ragnar. När jag började plocka papper blev han skrämd av något och flaxade iväg, satte sig i blomvasen så den välte. Bordet är nu städat och snyggt samt köksgolvet blev skurat också så det tackar jag för. Att skicka Knyppelpinnarnas *stadgar till styrelsen var snabbt gjort liksom att *betala räkningarna. När jag bearbetat *projektskissen (del-examination till Master-kurs i Oslo) och skrivit *inköpslista till pappas 80-årskalas på söndag så ringde jag mamma och läste upp bådadera. Hon är ju inne i vetenskapsvärlden och har bra koll, dessutom är det skönt att läsa upp nåt man skrivit för då märker man om något blivit otydligt. Inköpslistan saknade servetterna så nu är det tillagt. *Telefonlapparna ringdes igenom och sen började jag titta efter Bamse. Han är nog lite medtagen än för han låg fortfarande strax före 12.00 ihoprullad till en boll i min fotända. Jag plockade upp praktikantschemat istället och *mailade kyrkoherdarna.
 
              
Vid halv ett kom Bamse upp och då gick vi ut en halvlång promenad. Vi svängde av vid bäcken och NU har vattensalamandrarna kommit! Jag såg en liten gul som jag tror möjligtvis kan vara en hona av arten mindre vattensalamander, samt några svarta... och så den häftigaste som ser ut som en drake! Det är en större vattensalamander ! De är sällsynta och fridlysta, tror jag. Några bra bilder blir det aldrig för det sluttar ganska skarpt ner mot bäcken... och jag är osäker på djupet så jag vill inte plurra där. Jag har fått för mig att det är kvicksandsliknande botten...
 
 
Jag fick två dåliga bilder på mindre vattensalamander, men jag bjuder på dem ändå.
 
                                                                                  Sorgmanteln!
 
När jag kom hem åt jag halva salladsrullen som blev kvar från igår, stängde av arbetsmobilen och gjorde nåt knasigt! För två kvällar sen började jag läsa en bok. Jag har verkligen inte tid att läsa böcker nu, bara därför gör jag det! Jag blev sittande hela eftermiddagen i solen, med Bamse i knät och Ragnar bredvid i buren. Förra gången jag jobbade hemma och det var sol så satt jag inne, och när jag äntligen kunde gå ut så gick solen i moln och det blev svinkallt. Det som är kvar på listan hinner jag göra under helgen! Boken och solen blev en bra prioritering tycker jag! Innan jag gick ut med Bamse igen gjorde jag ren *Ragnars bur.
 
 
Efter eftermiddagspromenaden gjorde jag äggstanning och bacon till middag. Bamse surar för han får bara skonkost med lite pellets. Nå, det går nog i framåt kvällningen. Nu är disken diskad och *fröknäcke står i ugnen. 
 
Slutet gott, allting gott!
 
God kväll och ha en trevlig Valborg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0