Fab Friday

Jag hade verkligen längtat efter denna sovmorgon! Somnade med ett leende på läpparna efter gårkvällens magiska promenad och vaknade en hel halvtimme före väckarklockan. Underbart 😍 

Började jobba samtidigt som jag åt frukost och passade på att planera dagen. Dagens ursprungliga plan gick i stöpet eftersom vi upptäckte nåt fult på Bamses tass i förrgår kväll, så igår bokade jag veterinärtid till idag 🐾 Vi fick komma 10.45.

(null)
Råbocken hade ätit frukost under fågelmataren när vi kom hem från morgonaden. Mig bryr han sig inte så mycket om, men han håller sig på avstånd från små-bestarna 🐾🐾

Knölen mellan Bamses tår var en furunkulos, något som tidigare kallades boxer-sjukan. Det är typ en blåsa eller böld, han fick tassen rakad och mellanrummet mellan tårna insmort med en antibakteriell salva plus att vi fick hem ett antiseptiskt hydrokortison-schampoo.

(null)Såg ut som typ ett infekterat ormbett  🐍

I samband med veterinärbesöket hade jag aviserat långlunch. Det torra kalla vackra vädret i kombo med att åka till veterinären gjorde mig sugen på  Gislestenen. Det går inte, eller snarare så är det väldigt svårt att gå dit när det är blött, mycket snö eller  frodig grönska. Idag var vädret perfekt att ta sig fram i de djupa ojämna traktorspåren och längs åkerkanten.

(null)

(null)
I år var pilen helt oläslig. De andra pilarna som fanns förra året var borta

(null)
Snart framme

(null)
Här var en vik när stenen ristades för 1000 år sen

(null)
Vattenlinjen låg ca 1 meter under ristningen

(null)
"Gislög lät göra dessa märken efter Tord; även Slode lät göra dem. Sant är det, såsom det blev sagt och så som det blev ämnat"

(null)

(null)
Man vet inte riktigt vad det sista betyder, inte heller vem mannen, som ser ut att hålla i två ormar som viskar i hans öron, men han liknar en bronsfigur av guden Frej som hittades för 100 år sen vid Rällinge gård här i Sörmland.  Denna ristning hittades av hovmarskalk Bagge under en jakt på 1600-talet

På vägen tillbaka surnade jag till ordentligt på hundarna. Vi såg rådjur på vägen dit och där vi gick fanns gott om spår och skit efter rådjur och älg. Så fort jag koncentrerade mig på något annat än hundarna satte de i sig mängder av bajs 💩 Gräsätarbajs brukar inte vara några problem i mindre mängder men idag tyckte jag de tuggade konstant! Måtte de inte testat vildsvinsbajset 😱

(null)
Rådjur (handen för att visa storleken)

Vi går längs åkern

Solens spel i frostigt gräs

och älgens fotspår


(null)
Älgar

(null)
(handen för att visa storleken)

(null)
(null)
Gravar på grusåsen

(null)

Efter promenaden åkte vi hem, fixade lunch. Efter jobbet slog jag på Tvn och somnade i fåtöljen till maken kom hem. 

Ikväll ligger Rambo och skakar. Undrar om han blir sjuk nu…

Natten är stjärnklar 

Frosten knarrar under skon

och ugglan hoar







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0