18 mars

Vilken blev bäst?
Från mulen himmel
hör vi plötsligt fanfarer
Sångsvan i fylking 

… eller…

Sångsvan i fylking 

Trumpetande i vitt streck

mot den grå himlen 


Som hundägare får man ibland utföra sånt som ser väldigt mysko ut. Att få ett urinprov på en hanhund är en sån mysko grej. Första gången för många år sen jagade jag de dyrbara dropparna med soppslev, men det var omöjligt. En plattare burk eller skål funkar bättre, sen får man ha stenkoll på lyfta-på-benet-tecknen och lika snabbt som omärkligt få in valda uppsamlingskärl under magen på djuret och få bort detsamma innan han sätter ner en tass i den och antingen kontaminerar pinker alternativt välter ut de svåråtkomliga dropparna 🐾 Jag börjar få in snitsen, iallafall på 12-åringen som har snoppen mitt på magen. 6-åringen är både blyg och mer baksnoppad och kan bli svår, men honom har jag inte behövt jaga med kiss-burken ännu 😅

(null)

För övrigt fyller mitt lilla lyckopiller 12 år idag. Det har vi firat genom att åka till veterinären med kiss-burken och ta ett ultraljud på urinblåsan. Han kissade ju blod på dagis igår och det tar jag på fullaste allvar eftersom han opererades för urinstenar i somras. En sten hittade hon men den var rund, och inte stjärnanisformade och vassa som de som opererades bort i somras, så den kan inte ha orsakat blödningen. Det fanns spår av blod i urinprovet och nu ligger det på odling till på måndag för att se om det finns bakterier 🦠 I övrigt fick han godkänt.

Gick en sväng med mina nödiga hundar (Bamse fick inte kissa på fyra timmar innan ultraljudet) i de vackra omgivningarna kring Säby och veterinären.

(null)

(null)

Jag bestämde mig för att avsluta arbetsdagen, klockan hade hunnit bli fyra, så jag åkte ut på Aspö för att leta reda på runstenen - Gislestenen. Jag var där  i juni förra året men då var det omöjligt att forcera det höga gräset. Nu var det fläckvis isigt, fötterna blev blöta och ett träd hade fallit över traktorspåren, men vi forcerade hindren och de nära 800 metrarna och kom fram! Det var värt besvären‼️

(null)

(null)

(null)

När stenen ristades för tusen år sen låg den vid vattnet, en Mälarvik. Vattenytan skvalpade ca 1 meter under ristningen.  Nu får man kröka nacken bakåt för att se den i sin magnifika helhet. Gislög hade låtit rista denna till Tord, men det finns många oklarheter kring den, vilka de var och vad den betyder. Någon berättelse lokalt tror man, men den vresande mannen som håller två ormar till sitt huvud gäckar fantasin. Den upptäcktes på 1600-talet av dåvarande Lagnös ägare, hovmarskalk Bagge, under ett jaktpass. 

(null)

(null)


(null)

(null)

Tillbakavägen till bilen gick mycket fortare än till runristningen, nu kunde vi ju svårigheterna!

(null)
Mitt i bilden kan man ana min pärla 🚙 

Jag stannade oxå till vid Aspö kyrka och gick ett varv kring den vackra kyrkan med anor från 1100-talet.

(null)

(null)

För övrigt har arbetsdagen varit ovanligt lugn. Några samtal av olika karaktär, en längre och en kortare bön inför söndagen har blivit till plus att jag hämtade mina nya glasisar hos optikern på lunchen. Ett par röda 🔴 och ett par gröna 🟢

(null)

Har tillbringat kvällen med utomjordingar på H2, en ny kanal vi har. Förstår somliga argument mycket bättre nu, väldigt intressant. Om utomjordingar är orsaken till allt möjligt, från dinosauriernas utplåning till Tempelbergets helighet och alla krig på jorden… ja då har vi ju helt fel fokus!

… och med det sagt och med tanke på att jag sov gott i fåtöljen redan före klockan åtta 🕗 så tänker jag att sängen är ett bra val just nu 🥱

🌍 Godnatt alla fina 🌏







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0