Papegojsjukan

Var hos veterinären med Esmeralda och Ragnar idag. Esmeralda är en grekisk landsköldpadda som fått "näbb", nu fick hon den slipad. Dessutom kollade vi om hon var chipmärkt, men det var hon inte. Mina papper som jag fick med henne när jag köpte henne 1998 var inte alls i ordning, men nu vet vi det. Trist att inte lagen följs, i synnerhet med djur på Cites-listan.  Ragnar fick genomgå en fullständig hälsoundersökning och allt var bra. Han hade antikroppar mot Papegojsjukan och det kan vara bra att känna till om han eller nån av oss människor i familjen får en envis förkylning. Men det är så sällsynt att jag inte är ett dugg bekymrad.

Juli 2006  ...var det så gott? 6 juni 2009

Ett jobbigt beslut jag tagit var att vingklippa honom. Men vi har redan haft tre incidenter och en förrymd papegoja överlever inte så jättelänge bland skator, katter och rävar. Fjädrarna kommer att växa ut igen till hösten och sen får han flyga inomhus hela vintern. Nu ska han få springa ute med oss istället ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0