Ett par dagar hemma

Gårdagen blev en lugn dag hemma. Jag tvättade och stickade sockor, maken var iväg och gjorde ärenden.

Idag har vi varit på begravning. Vi gick upp tidigt och tog husbilen upp till Storstan, lämnade hundarna på dagis och gojan i lyan, sen gjorde vi en del småärenden innan vi åkte till änkan. Efter en liten stunds prat samlade vi ihop oss, hon hade långväga släktingar boende hos sig, och åkte till St Botvid.

Det blev en fin och familjär begravningsceremoni. Jag sjöng ”Bred dina vida vingar...” och det kändes ok.

Efter begravningen åkte vi och handlade, hämtade hundar och goja och gav oss iväg. Nynäshamn. Rastade hundar och tog en glass i hamnen.

När vi åt glass här förra veckan när vi provianterade för båten var det mycket varmare

Nu sitter vi på färjan till 🚢 Gotland...

Båtlogg dag -11 mellanlandning hemma

Haft ännu en helmysig dag på sjön, nu har vi landat hemma.

Vi startade dagen på Kärsön, mittemot Drottningholm. Hann klart Lunas första socka och började på no2.

Så himla söta...

På vägen hemåt badade vi mittöver Herrestaviken där vi tog ett dopp ... och kokade nudlar...

Ikväll har vi tvättat och gjort annat viktigt inför kommande ”äventyr”...

Båtlogg dag 10 - Kärsön, Drottningholm

Sonedgång till vänster och slottet till höger

Ikväll ligger vi ute för sista gången den här omgången. Hoppas inte det blir sista gången för i år!

Vi har haft en superfin dag med yngsta dotra och hennes kille. Vi åkte från Grinda på fm, köpte fikabröd i Waxholm som vi fikade på i Fjäderholmarna. På Fjäderholmarna köpte vi lunch som vi åt när vi badat utanför Sjöhistoriska efter att ha kört genom Djurgårdsbrunnskanalen.

Nytt för i år: Rambo är helt galen i vatten...

Vi körde förbi Junibacken och Grönan och allt det där innan vi slussade in i Mälaren och släppte av ungdomarna vid Eriksdalsbadet. Maken släppte av mig en stund senare för att promenera hundar en stund innan vi drog iväg till Drottningholm. Vi har badat och jag har stickat på ett par barnsockor... och vi har tittat på bäver och sjöräddningen som hämtat folk och bogserat en båt från en kobbe.

Nu ska vi sova! Godnatt världen 🌍

Båtlogg dag 9 - Grinda

På förmiddagen lämnade vi Aspö och svärmor. Vi körde in mot Sandhamn men åkte sen bara förbi. Det var fullt i gästhamnen och otaliga båtar låg och väntade på plats. Vi fortsatte till Grinda och här hade vi samma tur som på Öja, en segelbåt lämnade sin plats och vi var snabba och tog den. Hade vi haft en större båt hade det inte funkat.

Här har vi badat och tagit det lugnt. Det är för varmt för att hitta på äventyr.

Det blev t.o.m pizza till middag. Skagenpizza för min del, med Västerbottenost.

Snart dax att krypa ner i ruffen 🛥

Båtlogg dag 8 - Aspö

Heldag på Aspö. Har badat flera gånger och hållt mig i skuggan så jag har inte längre några känningar av solsting.

Ikväll kom yngsta dottern med pojkvän. Supertrevligt.

Båtlogg dag 7 - Aspö

Idag låg vi kvar vid kobben mittemot Svartskär hela dagen. Vaknade tidigt av solen och värmen... och innan klockan blivit 10 hade jag varit i vattnet 2 gånger. Satt en stund på däck och virkade men fick dra mig undan.

När kvällen nalkades bestämde vi oss för att åka till Aspö och makens mamma ett dygn tidigare än planerat. Batteriet till kylen orkar inte längre och behöver laddas upp ordentligt. Vi har ju varit utan landström sen Öja...

Vi försökte stanna till på vägen för att fixa middag men det var för hett ute på det helt vindstilla havet.

När vi kom fram till Aspö och höll på att förtöja drabbades jag av ett kraftigt illamående. Det är nog nåt åt solstingshållet iallafall... blötte ner min tröja när anfallet gått över och vilade i ruffen efter stekt bacon och extrasaltade ägg. Fryser och svettas om vartannat, men vi hade en trevlig stund ändå med makens mor och helgbo till en fin solnedgång.

Nu har vi gått kvällspromenad till ångbåtsbryggan.

Båtlogg dag 6 - Svartskär, Ornö

Det är hårt att leva på sjön 😁 Vaknade illröd, med vattenblåsor i ansiktet, huvudet och ena handen. Jag tog en promenad med grabbarna till Utö kyrka medan Janne gick till hamnen och köpte mer Utölimpa och solskyddsfaktor 30 till mig!

Vovvarna väntade så duktigt i vapenhuset

Man måste ju försöka, men de är inte precis samarbetsvilliga...

Efter att ha pratat lite med båtgrannarna tuffade vi iväg. Vi hittade en alldeles egen liten kobbe, Långkobben, längst ut i kustbandet öster om Fjärdlång nära Ornö, där vi njöt dagen. Jag har nog en släng av solsting så jag låg en stund i ruffen och bälgade i mig mängder av vatten, sen var jag hyfsat återställd igen.

Efter några solrika timmar gav vi oss av för att söka natthamn. Vi la oss först i Finnskär, men vinden kantrade och vi hamnade i lovart. Vi flyttade oss några hundra meter mitt emot Svartskär. Här blir det bra 💕

Båtlogg dag 5 - Utö

Magisk morgon i Rassa Vikar. Ett morgondopp i ett stim maneter samtidigt som fiskgjusen cirklade över oss innan den landade i en tall. Jag måste snart fatta ett beslut och nog hjälper upplevelser som denna mig på traven. Livet är för kort för att slösas bort ...

Dragets kanal

Vi fortsatte vår färd från Rassa Vikar, genom Dragets kanal, handlade lite i Nynäshamn...

Mjukglass med chokladöverdrag hittar man inte överallt... men i Nynäshamn gör man det!

...över Mysingen till Utö. Det var så mycket båtar i hamnen så vi valde att åka vidare, men vi ville kika in i Kyrkviken först, och här fanns en gästbrygga med bara två båtar som vi la till vid. Vi tog en promenad, ca 2 km, bort till hamnen och köpte kaffebröd och Utölimpa.

Det blev nybakt och fortfarande varmt bröd till eftermiddagskaffet. Och vi betalade hamnavgift till ägaren av bryggan. Här ligger vi superfint. Kyrkan åt ena hållet och Utö hamn åt andra, mitt i liksom med bra utsikt åt båda hållen. Har tjötat lite med en båtgranne som kommit in efter  oss, men vi blir nog inte fler än fyra båtar...

Båtlogg dag 4 - Rassa Vikar, Nynäshamn

Först måste jag nämna gårdagens otroliga solnedgång över norra hamnen på Öja. Jag satt och stickade och trodde dagen var typ slut när genom regndimmorna något som såg ut som guldklot träffade grannbåten som var större än vår. NU, sa jag till Janne, nu ska vi gå ut! Det gjorde vi och det ångrade vi inte!

Fyren Landsort i natten, liksom en padda... och nybakade frallor från fiket till frukost. De levererades till båten kl 8.00!

Idag tog vi sikte på Nynäshamn, men Janne ville visa mig Rassa Vikar strax före Dragets kanal, och här fastnade vi. Vilket ställe!

Vi är förstås inte ensamma om att tycka det, under hela eftermiddagen har det vällt in båtar här. En segelbåt la sig precis bredvid oss och drog tamparna över Bamse så jag fick hålla upp dem, hundarna hade precis fått tuggben för att hålla sig lugna under förtöjningen... Jag gav upp och lyfte ombord alla grabbarna på båten.

I övrigt har vi bara myst och mått gott. Vi har badat, vi köpte rökt sik, jordgubbar, glass och bullar av två grabbar som kom förbi. Googlade på deras företag och det verkar vara några unga människor som startat eget, en archipelago food boat!

Nu förväntar jag mig inget mer av dagen. Lite stickning medan mörkret faller...

Båtlogg dag 3 - Landsort, Öja

Vissa dagar känns längre och mer innehållsrika än andra. Kanske för att man snavar över det oväntade?

Idag blev en sån dag. Vi lämnade Skanssundet kvart i 10 imorse och tog sikte på Landsort.

Fyren Landsort på Öja

Jag har inte varit på Öja öht och för maken var det många år sen. Havet var lite bråkigt på överfarten så ryggen tog lite stryk, men vi fick god hjälp av en man vid förtöjningen och två Alvedon och en stunds vila senare var den redo för äventyr. Vi gick de 3,5 km till fyren och på vägen fanns en spännande historia att ta till sig.

Här finns en labyrint som ligger vid ett fiskeläge som är känt sen 1454 då Trosa skärborgare fick rätt att fiska bland annat på Öja. Vi passerade en pestkyrkogård från 1710 och Albert Holmströms ristning, en överlots som för hundra år sen var mycket engagerad i Öja och bland annat arbetade för att göra en väg från öns norra betesmarker till Storhamn och fyren på södra udden, den väg vi nu gick på.

Området bjöd även på fantastisk natur, konst och annat smått och gott. Vid fyren fanns oxå gott om lämningar från andra världskriget.

Vi kom tillbaka från vår långpromenad precis när regnet började falla. Nu sitter jag och stickar sockor till barnbarnet Edwin, Ragnar håller mig sällskap medan make och hundar tar sig en lur i ruffen. Tror inte det kommer hända så mycket mer idag, det ska fortsätta regna liksom...

Over and out!

Skanssundet

Båtlogg dag 2 - Skanssundet

Vaknade tidigt, låg och gonade mig medan maken tog ut hundarna, sov en stund till, njöt av fåglarnas skrän och vågornas skvalp i Herrestaviken.

Efter frukost satte vi kurs mot Södertälje.

Vi slussade ut och i jämnhöjd med makens jobb i Igelsta ringde sonen och frågade var vi var. Vi bestämde att mötas i Skanssundet och vi fick en härlig dag tillsammans.

Nu har vi vinkat av sonen och hans familj. Vi blir kvar här inatt 🌛

Båtlogg dag 1 - Herrestaviken, Mariefred

Jag är inte 100% säker på att viken heter så för det gör sjön en bit härifrån, men vi har alltid kallat Mälarviken vid Herresta för Herrestaviken.

Idag har vi handlat, plockat och packat om. För några timmar sen kastade vi loss och nu ligger vi här. Vindstilla. Solen skiner. Många båtar i viken.

Det torde bli en lugn natt 🥰

Resten av torsdagen

Efter en fin förmiddag körde upp till stan och var med på begravningssamtalet. Hjälpte vännen med ett par saker innan jag åkte hemåt igen, handlade tvättmedel och hämtade ut ännu ett paket med garn och tillbehör....

Ikväll har vi grillat, jag plockade en halvliter hallon till efterrätt på våra buskar gammaldags mormorshallon vi fick från Ljusterö för några år sen... de är så grymt goda!

Och så har jag stickat klart sockorna jag kallar peach melba...

Läggdax!

En torsdagsmorgon i juli 🌤

Vilken skön morgon! Vaknade när maken gick upp för att åka till doktorn med sina plitor och sår, promenerade hundarna i alldeles lagom sommarvärme och plockade i mina pinaler. Är så nöjd med mina ”loppis”-fynd. Det var så hög klass på begagnat i de bodar vi gick in i.

Lampan bara älskar jag. Skulle vilja veta mer om den. Har sett liknande lampor och det är nog mycket plast i dem, men den är ändå så välgjord att skärmen på lite håll ser ut som blyinfattat glas och resten som metall, typ koppar.

Duken tror jag är pinnspets och att den kan vara handgjord. Hur jag än vrider och vänder på den kan jag inte förstå hur en maskin skulle kunna åstadkomma detta... och jag fick den för 65kr, utan att pruta. Om det visar sig att den är handgjord pinnspets kommer jag nog inte våga använda den, annars blir den perfekt att ha lampan på.

De knypplade längderna gav jag 150kr/st för. Kan tyckas dyrt när de inte var så långa, men jag vet ju vilket arbete som ligger bakom. Jag vet inte om jag kommer att använda dem till nåt, känns mer som jag köpte dem för kulturarvets skull. Ska visa dem för dem som kan mer än mig och se om jag kan hitta vad det är för mönster.

Mobilfodralet Lilla My är nytt och tovat. Så sött.

Som sagt, en skön morgon med lite tid att kasta bort på ingenting. Vädret är lagom, solen och molnen växelverkar, koltrasten kvittrar.

Ska strax ge mig iväg en stund ... 🚘

Fölvaka 🐴

Nyss hemkommen efter några fina dagar med en barndomsvänninna ligger jag utsträckt i en fåtölj och går ner i varv. Vi hade planerat en roadtrip söderut, till bland annat Målerås, Skarhult och havet, men vi fick ställa in då ett av hennes ston inte fölat än. Nå, maken skulle jobba så jag tog grabbbarna i bilen och åkte upp till henne för att fölvaka.

Vi har haft jättetrevligt. Hundpromenader, hästgos, besök i närmsta stad och många långa sena samtal.

Hästmys 💕

Vi hittade en nostalgiutställning - 60-talsinspirerad

Fikatajm! Vaniljbakelse, hallon/lakritstårta, blåbärsmoussebakelse och apelsinrulle! Vi plöjde en stor del av det mysiga fikets bakelser.

Vi bodde ovanpå stallet med utsikt över ridhuset

Träkyrkan mitt i stan var från 1800-talets slut

Nope, inga hästbäbisar!

Idag shoppade vi loss. Min kompis hittade en otroligt vacker snidad trähäst och jag två knypplingar och en lampa. De ligger kvar i bilen för jag är rädd att snubbla och tappa glasskärmen i mörkret.

”Avskedet” av Wideen. Snidad ur ett stycke...

Kändes sorgligt att åka därifrån ikväll. Ingen fölning och vi har haft så himla trevligt. Men sommaren kommer fortsätta med mer ledighet och nya äventyr, sorgliga och roliga...

Husbilslogg dag 14 - hemma

Dagen känns lång och innehållsrik. Vi hade besök av barn och barnbarn i husbilen och så badade Janne och Rambo innan vi gav oss av från Silvköparens camping.

Vi hälsade på en väninna och hennes man på vägen mellan Sala och Västerås. Jättetrevligt! Husesyn i och runt deras jättefina stuga, fika och hälsa på hönsen... katterna höll sig undan vilket nog inte är så konstigt med tanke på våra skällande bestar. Hönsen och tuppen verkade mest nyfikna på de pälsbeklädda vi hade med oss.

När vi kom hem gick maken ut med hundarna och jag packade in i huset. Sen satte vi oss i bilen och åkte upp till lyan där vi hämtade min nyrekondade/lagade bil, Ragnar och en fåtölj som står i vägen i vardagsrummet. Vi sammanstrålade i Nykvarn för middag på Burger King.

Sonen är inte bara en duktig bilmek, har har gröna fingrar oxå. Våra blommor blommar som galna i hans vård!

Nu är det kväller och inte så mycket mer att göra av dagen. Maken vattnar ute och jag ska ta en sväng med hundarna, så får vi se vad som händer imorgon....

Husbilslogg dag 13 - Silvköparen, Sala

Gick en sväng runt släktens hus på Lågarö och pratade lite med kusinerna från Höör, ena syrran och faster innan vi kramade föräldrarna adjö och begav oss mot Sala. Här har en av döttrarna sin husvagn uppställd denna säsong. Vi har haft supermysigt - gått runt campingen, grillat hamburgare och ätit vid långbord...

... gått långpromenad...

... provat våra nyvirkade sjalar...

... och tittat på solnedgången.

Helt enkelt en perfekt dag 🌤

Husbilslogg dag 12 - Lågarö

För ovanlighetens skull vaknade jag först imorse och tog morgonpromenaden med hundarna.

Medan vi umgicks en stund med föräldrarna passade Bamse på att grundligt undersöka en låda med blomsterjord som stått utsatt för gårdagens regnskurar.

Han såg ut som en skyldig panda ut när jag kom ut 🐼 Han har alltid älskat vattenpölar och lergölar, men detta hade jag inte förutsett och jag brast i skratt. Han däremot höll sig för skratt när han blev placerad i duschen 💦 Skitigt vatten är kul, rent vatten är jätte-o-kul!

På em skjutsade vi mamma till sjukgymnasten, hjälpte henne fixa en ny telefon (den förra var trasig) och passade på att handla åt henne och tanka deras bil. Efter det klämde vi i oss 2,5 kg räkor.

Kvällen har ägnats åt Apple-id, koder och en hel del svordomar 🤬 ... och en skön kvällspromenad.

Husbilslogg dag 11 - Lågarö

Imorse följde jag med maken på morgonpromenaden och så gjorde vi frukost tillsammans.

Vi umgicks några timmar med makens moster och åt sillunch med henne innan vi styrde kosan mot Lågarö och mina föräldrar. Mamma var på auktion så vi umgicks med pappa och åkte och köpte pizza i Gräddö. Mamma kom hem senare ikväll och då fick vi bese alla hennes fynd - blommor, glastallrikar, böcker osv... så bjöd vi på jordgubbar.

Nu har maken och jag gått kvällspromenaden tillsammans. Skärgården är magisk i sommarnattsljuset.

Husbilslogg dag 10 - Ljusterö

Vaknade kl 10!!! Maken hade varit ute med hundarna vid sextiden men sen gått in och somnat om. Efter lunch på uppvärmda pizzarester skjutsade jag makens moster till Norrtälje sjukhus för att kolla gipset hon har för brutet båtben i handen.

Det bästa matte har hoppar upp på frukostbordet ❤️

Tavlan sitter på ortopedkliniken på Norrtälje sjukhus. Gedigen, inte sant?

Inget gjordes, det bara tittades på gipset, återbesök om tre veckor.

Vi åkte till Flygfyren och handlade innan vi åkte hem.

Vi ringde från färjan så maken kunde sätta på kaffe till vårt nybakat fikabröd.

Vi hjälptes åt med middagen, grillad rostbiff och nyupptagen potatis. Jag har aldrig behövt tänka på hur svårt det är att leva ensam med en hand. Hon kan inte skära maten på tallriken eller öppna en burk kattmat. Nu har maken fixat gräsmatta och buskar, jag har skurit upp pyttipanna på middagens rester och plockat bort vissna blommor samt så har vi handlat förnödenheter en enarmad kan klara, tex skivad ost...

Ikväll har jag stickat klart de blå sockorna och gått långpromenad med make och hundar.

Husbilslogg dag 9 - Ljusterö

Maken gick upp tidigt och tvättade husbilen, sen fick även jag fart och fixade med mitt. Vi åkte in till Strängnäs för att hämta ut medicin och mitt garnpaket... men postombudet var stängt fast det stod att det var öppet. Försökte hitta nåt telnr men det gick antingen till Postnord, inte DHL som kört mitt paket, eller till ett nr som inte var i bruk. Surt lämnade vi Strängnäs utan garnerna och begav oss upp mot Storstan.

Vi tillbringade tre timmar på begravningsbyrån med vännen. Jag hoppas hon ska känna sig så nöjd det går...

Det går att köpa minnessaker med den dödes dna!?

Vi fortsatte vidare norrut, handlade lite i Åkersberga ovh fortsatte med färjan över till Ljusterö. Här har vi bjudit makens moster på bästa pizzan - Fiskars - från krogen i Linanäs, pratat och gått kvällspromenad.

Ser fram emot ännu en natt i husbilen 💕

Husbilslogg dag 8 - mellanlandning hemma

Låg vaken länge inatt och lyssnade på regnet. Så himla härligt att höra det droppa mot husbilens tak. Rogivande ❤️

Eftersom vi bröt våra oplanerade planer på ”turné” i södra Sverige pga dödsfallet åkte vi hem idag, jag har tvättat och packat om, maken har tvättat husbil och klippt gräset.. Imorgon följer vi med vår vän till begravningsbyrån och styr sen kosan i närmre områden.

Vägen från Norsholm och hem tog ganska precis två timmar och det var precis lagom för att sticka en disktrasa.

I övrigt har jag stickat 3/4 socka medan tvättmaskinen gått på högvarv...

Husbilslogg dag 7 - Norsholm

Imorse besåg vi ett drama på campingen. En mås jagade två örnar högt uppe i det blå. Länge höll den på innan den avgick med segern.

Sen kom ett gäng fjolårskalvar. Om det tyckte inte hundarna, vilket campingen ljudligt fick erfara...

Vi for vidare till Söderköping... och ett stopp i Söderköping betyder ett besök på Smultronstället. Nu var det lång kö in till restaurangen, men kiosken erbjuder lika god glass, om än inte så flott.

De fyra ställplatserna i Mem var upptagna så vi for vidare till Norsholm och knep sista platsen med el minuten före en tysk. Ikväll regnar det, men vi hann äta våra tacos utomhus. Känns skönt att sitta i husbilen med lite värme på och inte i nån av båtarna i Göta kanal.

Husbilslogg dag 6 - Odensvi camping

Vi har inte kört så jättelångt idag. Från Västervik till Odensvi vid Kyrksjön.

Vi åkte genom Gamleby, kollade bryggan där vi fick båten upptagen för nästan exakt sex år sen när vi åkte ”Blå triangeln”. Vi köpte fikabröd på samma ställe som då vilket vi stärkte oss med när vi kom fram till Odensvi.

Namnet Odensvi tyder på gamla anor. Oden var den mäktigaste av gudar i asatron och -vi berättar att det funnits en offerplats här. Oden var enögd då han offrat sitt ena öga i vishetens brunn och han hade två korpar - Hugin och Munin - som följeslagare. Kyrkan är byggd på en kulle vilket kan betyda en eller flera saker. 1) det gick inte att odla just där - dålig jord. 2) närmre Gud. 3) kyrkan byggdes på offerplatsen för att visa att vite Krist var mäktigare.

Jag vet att jag såg Oden (samma som på bilden) som träskulptur på vägen in till Odensvi så vi gick en lång promenad för att hitta honom... men vi fick ge oss efter ett par km när Bamse började krokna. Han har ju ändå passerat 9 år! Jag bar honom bitvis på hemvägen och det säger mig ett par saker om mig själv - för ett år sen hade jag aldrig orkat gå så långt i den backiga terrängen och det var inga problem nu. För ett år sen hade jag aldrig orkat bära Bamse som jag orkade nu. -20kg har satt sina positiva spår!

Våra klorofyllda vänner får lite ljus och frisk luft

Eftermiddagen har jag ägnat åt sockstickning. Så rogivande!

Kvällspromenaden bjöd på stora och rätt många fladdermöss 🦇🦇🦇 vi pallade körsbär och hittade ett utomhusmuseum.

Nu återstår inte mycket av vare sig denna dag eller dagsljuset. Godnatt världen 🌍

Husbilslogg dag 5 - Sågen, Västervik

Inatt gynnar vi Tjust bandy som har hand om ställplatsen bredvid Värmeverket i Västervik.

Nån som vet vad detta kan vara för byggnad?

Efter en långpromenad längs stranden lämnade vi Sandvik på Öland vid 11 imorse, passerade över Ölandsbron och började vår färd norrut. En god vän till maken har avlidit och vi ändrar färdriktning för att kunna vara behjälpliga. Vi har inte gjort så mycket mer idag än att ha letat och ratat olika ställplatser. Vi är eg. inte så kinkiga, men om servicebyggnaden ligger 600 meter från själva ställplatsen vill vi inte pröjsa 200kr, nån annan bjöd på ”holken”, en tredje var trång och dyr. Denna kostar 140kr med el, ingen servicebyggnad men en makalös utsikt över inloppet till Västervik. Perfekt.

Husbilslogg dag 4 - Sandvik hamn, Öland

Bamse höll på att skrämma slag på mig imorse. Bäst som jag höll på att greja med frukosten upptäckte jag att han var försvunnen ur husbilen. Jag sprang ut och började ropa, då dök han upp på andra sidan vägen... samtidigt kom en bil ... och jag rusar ut över vägen samtidigt som jag håller upp handen som stopp-tecken för bilen och plockar upp hunden. Puh! Jag får ha bättre koll på honom i fortsättningen! Gamla jycken!

Efter att ha köpt ägg och slingerkrasse i boxen tvärs över vägen gav vi oss iväg på äventyr. Första anhalt Gettlinge gravfält. Den användes under 2000 år, från järnålder och fram till vår tideräknings början.

Vi stannade till vid Lerkaka kvarnrad och gick ut med hundarna, kikade in i en kvarn samt handlade lite souvernirer - en turkisk mosaik-lampa och en svart katt med prismor till ögon.

Jag var oxå in i lin-bastan bredvid kvarn-raden och kikade på hur linet bearbetades förr.

Sen fortsatte vi upp till Ölands norra udde och Långe Erik som ”bara” är 38 m och 138 trappsteg hög.

Prickarna bredvid parasollen är make och hundar och vårtan på taknocken är jag...

Vi kokade kaffe på besöksparkeringen innan vi begav oss söderut igen. Valet efter klocka, lust och ork föll på Sandviks ställplats vid hamnen, 2-3 mil norr om Borgholm. Det blåser mer på södra Öland än på norra... och även om vinden mojnat något nu till kvällen så var det rätt svalt ändå  på kvällspromenaden.

Husbilslogg dag 3 - Drottning Öda, Öland

Jo ni, inatt bor vi i drottning Ödas by - Össby. Öda levde på 600-talet, var dotter till Ivar Vidfamne och sökte skydd på Öland vid en storm och Ödas by byggdes upp. Hon var då på flykt från ett krig som två själländska bröder, Rörek och Helge, startat pga henne. Hon var gift med Rörek men sonen hon födde liknade Helge... ja se svartsjuka karlar har alltid funnits! När bröderna tagit kål på varandra tog hennes makthungrige far Ivar hand om Själland, han var inte dum han... Själv fortsatte hon till Ryssland och gifte sig med ryska kungen.

Men innan vi slog läger här handlade vi förnödenheter i Färjestaden och besökte Långe Jan i Ottenby på Ölands södra udde.

Jag glufsade i mig en hel Lufsa på restsurang Fågel Blå. Det är Ölands landskapsrätt jämte kroppkakorna och är gjord på råriven potatis som serveras med stekt fläsk och rårörda lingon 😋

Långe Jan är nästan 42 m hög och inrymmer 197 trappsteg

Det blåste friska vindar på Öland idag, i synnerhet uppe på Långe Jan. Det var som att gå in i en vägg när man rundade  krönet mot fastlandssidan.

Vi stannade även till vid St Johannes kapell som var flitigt besökt från 1200-talet och fram till reformationen på 1500-talet. Vid 1700-talets mitt användes kyrkans stenar vid bygget av fyren Långe Jan som lär ha fått sitt namn efter kapellet.

Efter att ha fikat och vilat (läs virkat) en stund promenerade vi ner till havet.

Jag tror inte det kommer hända så mycket mer ikväll. Virka så länge ljuset tillåter och sen blir det väl bingen...

Husbilslogg dag 2 - Stora Rör, Öland

I em parkerade vi husbilen i Stora Rörs hamn. Vi sitter och spanar ut över ett minst sagt rörligt Kalmarsund.

Inatt var vinden frisk där vi övernattade i Stegeborg. Hela husbilen riste. Blåsten har hängt i hela dagen. Medan maken tog frukostdisken knallade jag över till Stegeborg, betalade inträde och lät förlora mig i tid och rum.

Jag tänkte skryta med mina kunskaper kring gamla borgar och kloster... till exempel att växtligheten i borgen tyder på att här funnits en örtagård då det växte medicinalväxter på innergården...

... men när jag kom ut på baksidan mot vattnet visades detta i en fantastisk örtagård med humle, mynta, nypon osv, och på ena kortsidan fanns äppelträd, hassel och fläder.

Stegeborg hyser en spännande historia med sina pålverk, prinsessor och kungar... tyvärr alldeles för mycket för att återge här.

Vi lämnade vid 11-tiden och gjorde två korta stopp på vägen då vi bestämt oss för att köra över till Öland. Vi stannade vid en kläd-lada, men priserna var galna så vi gick ut igen. Istället provade jag en plaststol gjord av återvunnen plast utanför som tillhörde ett annat företag.

Vi tankade och köpte glass lite senare under vägen.

”Jag är fin idag”

Här i Stora Rör har vi fikat på gott bröd från Hamnbageriet och knallat runt.

Nu doftar det härligt i bilen. Maken steker bacon och ägg. Om en timme ska jag ha ett videomöte med ”min” nätdoktor... Säkert kommer virknålen motioneras oxå 🧶