Söndag hela dagen

Sov 12 sköna timmar inatt, utöver de 2 timmar jag sov igårkväll alltså. Gick upp och fixade med djuren, duschade. Hade en stund över så jag satt med kaffekoppen i vardagsrummet och tittade ut på regndiset. Då hör jag Ragnar: "kom då, kom då..." Jag smyger in och kikar i djurens rum. Han sitter i sin gunga, i jämnhöjd med de 7 undulatungarna som vi satt utanför hans voljär som sällskap och pratar med dem. "Kom då, kom då..." Nog för att jag kallat honom barnvakt över helgen, men det där var ju bara för sött!



Sen åkte jag till kyrkan. Satt och lyssnade på när de övade. Just nu jubilerar vår församling, kyrkan har funnits i 50 år och idag hade diakonin och den internationella gruppen hand om temat. Jättekul verkligen. Argentinsk musik, präst med asiatiskt påbrå, gamla testamentet lästes på Lingala (kongolesiskt stamspråk) och evangelietexten på Franska. Efteråt var det fika på internationellt tema det oxå: Äppelkaka (Sverige), sötpotatiskaka (Zimbabwe), chokladpudding med frukt (Mexico) och baklava (söta kakor från främre Orienten). Jag hade inte tänkt ta nattvarden pga mina skakningnar, men jag hjälpte en äldre kvinna från Sydamerika med andningsproblem fram så då hade jag lite annat att koncentrera mig på så det gick bra. Vid fikat träffade jag Filtklubbens ordförande och hon gav mig en verkligt lång och varm kram. Jag lovade att komma på "packningen" på onsdag, det är den årliga packningen inför skicket till ett barnhem i Lettland, vilket Filtklubben sitter och stickar och virkar till hela året. Sen satt jag och pratade med en kvinna från Ukraina vid fikat medan vi lyssnade till argentinarna och kören. Det hela kändes jättebra. Till sist gick jag och pratade med killen som läst GT på Lingala, han gör en abetspraktik på vårt vaktmästeri och kommer från "huvudstaden" i Kongo. Jag har frågat om det är Leopoldville, men han svävar lite på svaret... kan det vara delade meningar om vad som är huvudstad? Jag ska ta reda på det för jag vet faktiskt inte vilken stad som är huvudstad i Kongo...!

Nu väntar en lugn eftermiddag och kväll hemma. Tänkte frivolera lite på "Monica" :D

Kommentarer
Postat av: Snurran

Jag googlade och det ger också olika svar (wikipedia)Om du menar Kongo-Brazzaville är det just Brazzaville som är huvudstad, menar du Kongo-Kinshasa så är det Kinshasa. Rörigt var namnet :-)

2009-10-25 @ 19:10:37
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Guggelutt

... det var rörigt värre... men tack för hjälpen. Min pappa bodde i Kongo... och jag känner igen både Kinshasa och Brazzaville så väl. Jag ska faktiskt be honom rita en kart var missionsstationen låg, skolan vet jag låg i Leopoldville. Sen betyder namnet "point Noire" nånting oxå. Men det verkar ju finnas två huvudstäder på nåt sätt... Kramar

2009-10-25 @ 22:31:31
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0