Båtblogg

Äventyr på Lågarö
Efter en trevlig dag hos Jannes moster och en god natts sömn nedanför familjen Skarsgårds residens, satte vi kurs på Lågarö. Vi mellanlandade i Furusunds gästhamn och fikade lunch och tog ut Bamse på en sväng. Vi landade på Lågarö vid 2-tiden och efter en halvtimmes väntan på uppehåll sprang upp till föräldrarnas stuga i ösregnet. De hade både gäster och mina brorsdöttrar på besök. Förra gången vi var upp till Lågarö släpade mamma iväg mig till en modebutik som en driftig kvinna har på sin gård. Både mamma och kvinnan förfasade sig över min säckiga BH och hotade med tutt-Lena… och nu ringde denna tutt-Lena så mamma satte mig och sin gäst i bilen så for vi dit. Och efter att ha fått smakråd och lärt mig hur man ”häller” tuttarna i BH:n så åkte jag därifrån med två superdyra ursnygga BH, nu kommer Bekki blänga av avund att morsan fått så stiliga tuttisar!

Janne lyssnade på väderleksprognosen för andra gången under måndagen och ville åka över havet redan till kvällen, 2m/s och dis… så vi bestämde oss för att skippa övernattning på svenska sidan och åka direkt.

Vid 6-tiden lämnade vi föräldrarna, pappa vinkade av oss vid bryggan och vid 7 släppte vi svenska fastlandet och halv 9 landade vi i Mariehamns Österhamnen. Sprang upp en snabbis på stan men allt var stängt så jag satte mig i båten för att sy ihop de 18 rosa och gröna mormorsrutor jag virkat under dagen. Jag har aldrig åke över havet när det varit så stilla så jag t.o.m kunde sitta och virka hela vägen... det lär vi väl inte få uppleva på hemvägen.

Vikings Rosella på väg in till Kapellskär

Ålands hav

Äventyr i Mariehamn
Tisdagen blev väldigt tom utan Bamse. Vi unnade oss en lugn morgon, gick upp på stan och köpte några smågrejer, bla en hårklämma och pärlemor-nagellack till mig.

Sen promenerade vi några km upp till Jannes faster och farbror som bor precis utanför stan. Vi tillbringade hela em där och det var verkligen jättetrevligt. Det är flera år sen vi såg dem och återseendet var härligt, i synnerhet med fastern för min del. Sen gick vi tillbaka till båten och åt rester från den asiatiska buffé mamma bjöd på igår, yummi yummi. Dusch i gästhamnen och lugn kväll i båten med virknålen och mormorsrutorna.

Nattgäster i Österhamnen, Mariehamn

På onsdagen var det regn och kuling så vi stannade i Mariehamn. Virkade en hel del… men framåt kvällen klarnade det upp så Janne och jag gick en långpromenad genom hela stan och kollade in Västerhamnen…vi avslutade med en bryggpromenad, natten var sidensvart, varm och nymånen hängde lågt över Slemmern.

S/S Pommern                                              Koti´s monsterpizza

Äventyr på Kökar
Torsdagen bjöd på vackert väder och i princip ingen vind så vi gav oss av mot Kökar. Jag satt på däck genom Lemströms kanal och över hela Lumparn och njöt av de sammetsgröna vågorna och den varma fartvinden. Där tog ryggen stryk så jag hade värk resten av dan, men det var det värt! Genom Embarsund och över Kökarsfjärden for vi också, ingen vind, nästan inga vågor.

Österhamnen

Lemströms kanal

Lumparn

Vi stannade vid Lindö innanför Äspskär och solade och njöt av sommardagen innan vi körde in till Brudhälls gästhamn. Jannes syssling T jobbade som hamnvakt så vi fick tid att umgås med honom en stund. Fredagen tillbringade vi på land. Vi gick upp till Estholm och fikade, gick hem, satt hos Jannes syssling i hamnvakten och pratade.

Brudhälls gästhamn

Brudhäll

På morgonen fick gästhamnen nya gäster och jag satt och tittade på ett par där jag kände igen kvinnan så väl. Tillslut fick jag sticka ut huvudet och fråga om inte hon var i Vadstena i juli... och visst var det hon, en kurskompis från knyppelveckan! Ibland är världen liten.

M/S Gudingen

Lördagen var ”den stora dagen”, Jannes bror skulle gifta sig ute på Källskär. Efter frukost och dusch hämtade vi Jens och Bekki från M/S Skiftet, en av färjorna som går mellan fasta Åland och Kökar, sen direkt ut till Källskär dit vi kom före de andra festdeltagarna som var lite sena i sin chartrade turbåt. Vi fick lunch i Norrahamnen och  gick guidad tur över till södra delen av ön där greven byggde sitt hus och på vars tomt bröllopet stod. Efteråt blev det skumpa och avfärd till Höglid, festlokalen på Kökar. 7 rättersmiddag och massa tal. Janne och jag rullade hem efter ett nån gång, i mullret över havet av åskovädret som tydligen härjade över Stockholmsområdet.

Brudpar oh övriga deltagare är inte tillfrågade om jag får lägga ut bilder på dem så det blir lite vyer istället.

Toapapper :O)

Tårtan

Igår, söndag, var vi upp och hälsade på några grannar innan vi lämnade Jens och Rebekka och for över de åländska fjärdarna och havet. Tog fyra timmar från Brudhäll till Gräddö och då stannade vi ändå i Degerby på Föglö och tankade, handlade och gick runt lite.

Vi åt enkelt i Gräddö och for vidare till Lågarö där pappa satt på stenen och väntade med hundarna. Återseendet med Bamse var underbart.

Nu sitter vi här och slappar lite. Uppdaterar bloggen, kollar Facebook, ska låna bil och åka in till Norrtälje och handla lite, sen äta lunch innan vi båtluffar vidare.