Lummelunda, Jungfrun mm

Vi sov till vi vaknade utan väckarklocka. Efter frukost på Sylvi´s döttrars sura (supergott surdegsbröd) började vi dagen på Krusmyntagården där vi shoppade loss på spännande kryddblandningar efter att ha kikat runt i örtagården...


                     

                             

Vi fortsatte sen till Lummelundagrottan, jag fick gå in själv för Janne var där för nåt år sen... Men jag njöt av upplevelsen och historien bakom var spännande. Vilka rum, vilka fossil, vilka dropstensformationer. Visst kan man se betydligt mäktigare saker utomlands, men detta under en gotländsk myr! Jättespännande i kombinatoin med berättelsen om de tre unga pojkar som trängt in i grottan redan vid 14 års ålder...


                   

                         
                  
                   


Sen for vi vidare till Jungfrun i Lickershamn... Vackra vyer över havet!


                         

Inspirerad av historien om Helge och Öllegard försökte jag komma upp på rauken för att se om Janne ville rädda mig...



Men jag gav upp i första skrevan så jag får aldrig veta hur romantisk Janne är :O/


Gott om vackra vyer finns på Gotland         ...och visst finns det fler "gubbar" än Hoburgsgubben!

Dagen var inte slut än, i Lickershamn finns oxå Grausne norra raukområde och det var de första raukarna jag sett så långt in på land.


                
                 En gubbe till!


                    
                     Sfinx?

Äventyret fortsatte ... till Elingshems ödekyrka. Dessvärre i ösregn, men vad gör det?!


                         
               

Vi tillbringade regn- och åskovädret i bilen åkandes mot första Kappelhamn och sen Slite där jag hittade ullgarn i en garnbutik. Jag har blivit inspirerad av gotländska får och tänkte göra ett amigurumi-får och vad passar bättre än äkta gotländsk ull då?

             

Efter ett pitsop "hemma" gick vi ut i ett uppklarnande Visby:


                

                    

                  

En sväng in på Konsum där jag fyndade billigt garn... nu säng, imorgon nya äventyr!

Kommentarer
Postat av: Ia

Oviktigt vetande kan vara att i Elinghems ödekyrka gifte sig Anders Bagge för ett par veckor sen...spännande va???? Där skulle jag också gifta mig drömde jag om när jag var yngre!!!!



På södra ön finns det flera små spinnerier kan jag tipsa om ;)

2010-08-16 @ 22:51:52
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: NettAnn

OHHHHHHHHHH vilka fantastiska bilder du lagt upp!Vill själv till gotland,vi har ju fina flyg härifrån men ingen vill med mej o boendet e ju alltid en hård nöt ekonomiskt på gotland.både dyrt o svårt att boka.Jag njuter av dina bilder istället o av ditt äventyr"! kram

2010-08-17 @ 00:15:01
Postat av: Guggelutt

Kisselisa - Jag har en kurskompis från Sv. Kyrkans grundkurs som gifte sig där för några år sen oh då blev det myket snack om hur vackert det var där. Jag är glad att vi kom dit trts ösregnet.

Nettan - har du provat att kolla privata uthyrare? Janne och jag bor gärna i campingstugor eller vandrarhem när vi är ute, vi tllbringar ju så lite tid i stugan så man vill ju inte betala för mycket. Sen finns billiga hotell för några hundringar per natt men jag har inte kollat hur det är här i Visby. Man måste ju inte stanna en hel vecka utan ett par dagar är en upplevelse! Kramis

2010-08-17 @ 10:38:31
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0