Tredje knyppeldagen

Tänkte börja med lite leftovers och så... Igår skadade Ragnar ögat i buren, Jens hörde av sig till mig och jag ringde veterinären på jourtelefon. De ringde upp i förmiddags och Ragnar fick tid imorgon kl14.15 för att kolla att inte hornhinna eller så har skadats. Vi får se om det behövs, Jens tycker han ser bra ut nu...

I förrgår kom en kvinna in på knyppelkursen, när bara jag och lärarinnan satt där, och var mycket intresserad av knyppling. En rolig dam som berättade allt möjligt, bla annat om sitt intrese för änglar, och tillslut fick både jag och knyppellärarinnan hennes kort. Hon ville verkligen anmäla sig till nästa år och undrade om jag oxå skulle komma då. Jag gick in på hennes hemsida och hon förtjänar verkligen lite extra reklam!!! Kolla in vilka tårtor!!!! Kanske ska man gå en tårtkurs? Inspirerande är det och visst blir man sugen!

Idag har det oxå hänt kul grejer. Jag betalade det jag var skyldig i den provisoriska spetsaffären här på skolan och fick då bl.a. två enkronor i växel. Jag brukar aldrig ta lotter, men på kaffebordet utanför slängde jag i de två kronorna och tog två lotter ur skålen som stod där... och  JAG VANN! Jag ska välja ut ett knyppelmönster innan jag åker härifrån! Jättekul... och verkligen ett prisvärt mönster ;O)

Sen har jag lärt mig hur man vänder ett hörn, detta på övningsspets no1, men det berättade jag om i förra inlägget. På lunchen sprang jag iväg och köpte... inte en utan TRE virknålar! Nu ska jag inte behöva vara utan igen! Hittade oxå tre små pytte-nystan som passar att ha i knyppellådan när man behöver virka ett transportband!

               

Nu på eftermiddagen har jag satt upp och börjat knyppla på en ny spets: "Hon kom utför ängarna":


                                 

Den kommer ni få se mer av, jag lovar! Idag efter fikarasten gick hela gruppen en rundvandring hos de andra kurserna, alla mer eller mindre avancerade. Jag är väldit sugen på att prova på montering nästa år, kanske bildknyppling... men om jag får välja helt fritt utan tanke på nåt annat skulle jag vilja gå den kurs jag går nu (och gick förra året) som är väldigt fri, man knypplar där man är liksom.. och sen montering. Och om två år steg 1... men vi får se. Idag gick jag faktiskt strax efter lektionsslut kl fem. Igår hade jag så rasande ont i ryggen och jag vill inte riskera de sista dagarna här. Jag har oxå lagt bort sandalerna och trampar runt i foppatofflor som är bättre för ryggen när man springer runt på stadens gator i tid och otid. Vilade på rummet till strax före 7 då jag gick på föreläsning om skånsk knyppling som är lite olika Vadstena-knypplingen.


I den skånska knypplingen har man bara nålar i kanterna, i övrigt knypplar man "fritt". I Vadstena-knypplingen styr man upp hela spetsen med nålar, två olika tekniker. Sen har vi dalaknypplingen som är helt annorlunda... Efter föreläsningen fick vi gå gratis på Spetsmuséet. Det kostar iof bar 20 kronor, men nu skulle vi få ställa frågor till föreläsaren... men jag såg aldrig till henne. Det var kul ändå. Det är ett väldigt litet muséum men naggande gott!


Jag hade tänkt gå dit ändå för att se brud-utställningen men det bestod bara i några foton, ett par örngott och en fantastisk brudklänning med massa spets. Kul att få se. Ska nog gå tillbaka imorgon för att köpa en bok om Pettersson-spetsar, den var full av mönster!


                     
Till sist en bild på min knyppellärare i Hagsätras installation på muséet: "Tut i luren". Ett måste när man är här!

Nu har Diggiloo spelat klart för mig och jag ska ta ett steg framåt och ramla i sängen. Längtar efter morgondagens äventyr! 

Kommentarer
Postat av: NettAnn

vad fina saker ni gör på kursen!En tårtkurs vil jag med gå på o då en WILTON kurs som är världsledande inom tårtteknik.Gå in på www.kakburken.se. där finns kurser .Tyvärr inte här nere där jag bor,men kanske där du bor?

Köpte massa fina o goda saker till mina 2 tårtbak just från denna sidan i maj.

kram nettan

2010-07-08 @ 09:49:55
Postat av: bella

skall vi inte gå en kurs i tårtor alla tjejer i familjen? jag är jätte sugen på det hehe



//Puzzzzzzzz

2010-07-16 @ 15:41:55
URL: http://vaniljmousse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0