Bamse har börjat skolan! (...och hej, Mickey Bus)

Hm, ja... jag trodde det skulle bli en trevlig upplevelse för Bamse och mig men han blev helt knäpp och för min del blev det hela mest en pinsam historia.

Vi kom i god tid och han fick gå runt och kika i omgivningarna.

                  
                    Det är lite kamoflagevarning på honom ;O)

När jag gick till parkeringen där vi skulle mötas träffade vi Hjördis, en 6 månader gammal engelsk bulldog (tror jag det var iaf, men jag fick ägna mig åt min hund mera än att titta på andras juveler!). Bamse blev blixtförälskad och uppvaktade henne allt han kunde och det gick ju bra så länge vi var på parkeringen, då var det bara sött. Men när vi sen gick ut på ängen blev han tokig och skällde och skällde och skällde men sin mest gälla stämma. Att fya och neja hjälpte inte så tillslut tog jag upp honom, och han gör som Ragnar, dvs snabbt upp på axeln... och inte blev han tyst där heller. Att ha en ylande Pappihuahua på axeln ger nog inte ett sånt jättebra intryck hos andra hundägare (... även om jag är glad att jag inte har en schäfer eller nåt lika stort...) Jag tror att på den timme kursen varade skällde han halva tiden! Jag backade ur gruppen för att Sofia (hundläraren) skulle få chans att höras lite grand iaf... Jag insåg när jag ursäktade mig att hans storebror var en papegoja (Ragnar alltså), så lät det nog inte som en vettig ursäkt... Jag skulle behöva förklara närmare liksom...

Lite positiva grejer fick jag med mig iaf. Han lärde sig sitta och sitta kvar på nolltid. Jag vet ju att han inte är dum utan väldigt lättlärd. "Här går vi", "andra sidan stolpen/trädet" mm fattade han snabbt. "Nej" kan han absolut och förstår han inte varför tittar han på mig så får jag fylla i VAD som är nej. Men lilla byrackarn har en egen vilja och nu var han kär! Jag blev rätt stolt när han kunde sitta kvar trots att huvudet gick runt som en propeller på honom för att kolla in vad Hjördis gjorde. När jag skulle lära honom ligg backade han bakåt och skällde på mig, precis som om jag vore helt korkad, vem 17 vill ligga på en pälslös mage på asfalten när det är minusgrader ute? Eller på en frostig gräsmatta? VA? Inte Bamse iaf och i synnerhet som han skulle imponera på Hjördis!

Sista steget var att få hundarna att komma på inkallning. Vi fick själva bestämma om Sofia skulle springa med och hålla i kopplet eller om hunden skulle släppas. Jag bad Sofia hålla i Bamses koppel för jag hade mina föraningar... och de slog in, man känner väl sina löss på gången. Bamse ville inte komma till mig utan han sprang så fort han kunde till HJÖRDIS! Det var ju skönt att få bjuda på ett garv när han varit så gapig.

Sist men inte minst... så försökte han ge sig på Stanley, 10 månader, nån mindre vinthundsras. Bamse såg väl en konkurrent om Hjördis i honom. Men då fick jag nog och bad Sofia om hjälp. Vad händer, vad går det åt honom och vad i hela friden gör jag nu? Visst har han skällt förut men jag har fått bukt med när han skäller på andra hundar när vi är ute och går, likaså har jag fått bort att han skäller på cyklar, bilar och tåg... men inte dagbrunnar, dammsugaren eller sopborstar, de ska skällas ut efter noter! Men att han går på en liten vinthund (ok ok, han var dubbelt så stor som Bamse, men han var inte ens könsmogen!!!) vad i hela friden gör jag då? Jag fick uppfostringstips, så tackade jag Stanleys matte att hon stannat kvar och utsatt sin vovve för Bamses "attacker".

Alla fick vi med oss en lapp med "hemläxa". Bamse ska tuktas tills han inte vill se en varmkorv igen (de blir hans dressyrgodis tillsvidare). Jag kanske ska byta dressyrgodis för jag kan ju inte stå på en hundkurs och vifta med en varmkorv och skämmas!

Men vad gör man? Bamse är tonåring och KÄR!

Idag har jag varit förbi Gullvi´s och köpt garn igen. Tänkte bjuda på ett par fina bilder på macaokakaduan Mickey Bus som dagtid finns på Stuvsta zoo. Jag vill ha honom! Det vill Bekki oxå!


                     


Men han är inte till salu och det är antagligen bra för mitt äktenskap!

Kommentarer
Postat av: Snurran

Hundkurs är nog nyttigt, vi ska försöka få tag i en till Baloo också, han behöver lära sig hur man närmar sig andra hundar... :-(

Vad tror du Ragnar skulle säga om han fick "konkurens" om din axel då??? ;-/

2010-10-18 @ 19:23:30
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: NettAnn

Ha ha..ursäkta men det var stora garvet här när jag läste.Han e rätt rolig din lilla vovve.O verkar ha STOR personlighet,antar om man e liten så måste man kompensera med något.Stackars Hjördis,fatta hon vad som pågick el hon blev helt förvirrad av hans hormoner?

2010-10-18 @ 23:44:03
Postat av: Guggelutt

Snurr --> Kolla med sofiashundskola.se, hon har privatkurser oxå. Annas ska det finnas nån i Botkyrka som heter Astor... eller nåt på A... den skulle vara jättebra sa grannens dotter. Jag ska fråga henne igen.



Nettis --> Hjördis gillade uppvaktningen, de stod på bakbenen och kramades och hon försökte rida på honom så tycket var nog ömsesidigt. Men hon lydde bättre!



Kram på er!

2010-10-18 @ 23:53:04
URL: http://guggelutt.blogg.se/
Postat av: Guggelutt

Snurr --> jo axeln... Ragnar får sitta där själv för Bamse är så ivrig på att få leka med Ragnar. Men när Ragnar gått in i sin bur har ju Bamse fritt fram så han sitter ofta på min axel när vi t.ex tittar på TV. När mina tonårspojkar vuxit till sig kommer jag nog ha en grabb på vardera axel :/

2010-10-18 @ 23:56:02
URL: http://guggelutt.blogg.se/
Postat av: Nettan

Ha ha,måste ha varit väldigt underhållande verkligen.Du får se d ljusa i o ha en på var axel sen.Du slipper bli sne i ryggen för jämvikten blir bätre fördelad :)

2010-10-19 @ 09:49:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0