Ikonmålarsöndag!

Långprommis med Bamse imorse, sen satte jag mig på trappen för att sandpappra de sex plattorna jag köpte igår.



Spolade på 11 par knyppelpinnar till på tisdag och klockan 12.00 var jag i kyrkan för en hel eftermiddag med ikonmålarna. Idag fick jag lära mig att göra plattorna som man målar på. Förutom tillsågning och sandpappring ska de behandlas med lim och krita.


                          


Jag gav bort en platta till en kursare så nu har jag fem kvar. De skulle behandlas med lim och krita i flera lager och jag kommer behöva stryka dem ytterligare ett par gånger imorgonkväll. Det blev lite målat, glorian fick en röd ram men jag glömde fota idag, det får bli imorgon.

Några av oss avslutade med att gå upp ikyrkan och lyssna på en konsert med kammarkören. Det var en mycket speciell konsert som handlade om Jeanne D´arc. Det var en svartvit stumfilm från 1928 som hittats och gjorts iordning 1985 som en kille gjort musik till... så den dramatiska svartvita filmen accompangerades av orgel, blåsinstrument, piano, glas och kammarkörens röster... det var så starkt! Det var fler än en som satt och snyftade när hon brändes på bålet.

Kvällen har jag tillbringat vid TVn med Wallander och virknålen. Har börjat med mattan... den är hårdvirkat kan jag lova. Virknål no10 och remsor man kan väva trasmattor av. Men jag tror den blir läcker!

                       

Bamse har varit ute, jag ska nanna! Tror jag tar kompledigt imorgon oxå....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0