Att tova en vovve... mm

Janne stack till jobbet före sex imorse. Bamse sov gott så det gjorde jag oxå, gick upp lite före tio och åt frukost innan han kom släntrande. Småfixade lite inför hemfärden, ringde ett par jobb-samtal och kollade mailrubrikerna på jobbmailen, duschade Bamse och satte mig för att prova torrtovning innan jag skulle ge mig av. Jag fastnade i det, kan vi säga. Beskrivningen är tagen ur:
 
                                 
 
Boken är slutsåld på flera ställen men Åddebo ull har den. Där kan man köpa material oxå! Smidigt och dessutom snabb leverans!
 
Först gör man benen. För bästa resultat ska man visst ha bomullsnoddar eller metalltråd/piprensare, då blir hunden stadig och man kan böja benen till önskad ställning.... men jag hade inget sånt så jag bara tovade.


Lös upp ska lämnas i den del av benet som ska fästas i kroppen. Sen tovas kroppen.

Ett hårt innerhuvud tovas först, sen lägger man på extra ull som man kan forma.
 
Nu börjar det roliga! Att forma den hund man vil ha! Smacka på benen.
 
Extra ull för att få fast huvudet!
 
Åh, det här var så skoj! Att fixa proportioner, detaljer och att färglägga!
 
Jag hann inte klart, så jag har en hel del kul kvar att göra! Jag köpte bara tre färger så det blir ingen riktig Bamse, men det var roligare att ha honom som förlaga en någon av hundarna ur boken.
 
 
Halv tre sprang jag ut med Bamse, slängde i mig lunch och packade ut till bilen.
 
Hejdå landet! Miniatyr-Bamse fick åka med gorillan på instrumentpanelen så jag kunde titta lite på den.
 
Halv fem var jag hemma! Packa in grejorna, sätta på en tvätt, laga middag och matlådor till mig och Janne, ut med Bamse och sen iväg på möte med Rågsveds Samhällsförening där vi pratade Valborg och Rågsvedsdagen i maj. Det blev en kort arbetsdag. Men det kändes som mötet var viktigt och även om jag tog kompledigt under dagen så fick det bli så här. Större delen av dagen fick jag ju ägna åt mig själv och mitt.
 
Tvättmaskinen går. Här tvättas kläder och sängklder som ff luktar rök och cigarettrök. Jag visste inte att jag var så känslig för det, men nu när jag kom hem stank hela väskan efter äventyren i Läppe. Nu ska jag strax ta ut Bamse. Bekki sover borta och Janne ringde hem och sa att han fått ta ett extra pass på em pga sjukdom så han kommer hem till midnatt ungefär. Han jobbar 16 timmar på raken och jag ...2...! Så kan det bli ibland!

Kommentarer
Postat av: Snurran

Vad söt den blev! Ser kul ut :-D

Svar: Det kanske blir en kurs i höst! Är du intresserad? Det var verkligen jättekul och inte så svårt alls !
Guggelutt

2013-01-14 @ 21:58:49
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Snurran

Får tänka på saken, det där med handarbete är verkligen inte min starka sida..

Svar: Du kanske överraskar dig själv :)
Guggelutt

2013-01-16 @ 05:03:25
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0