Helsingfors och Sveaborg

Intensiv-semester kan vi kalla det. Först 12 härliga, roliga, intensiva knyppeldagar i det vackra Vadstena vid Vätterns strand, hem och tvätta-packa om, få en härlig kväll med Lotta inklusive zonterapi för att 24 timmar efter avslutningen i Vadstena befinna sig i finska huvudstaden Helsingfors. Jag var hemma från Vadstena vid 17-tiden och från Lotta vid 22-tiden. Vid midnatt kom Janne hem från sina dubbelpass och halv fem ringde väckarklockan, strax efter fem var vi iväg och halv sju satt vi i gaten på Arlanda. Kl.8.00 gick planet och 10.00 finsk tid (9.00 svensk) hade vi redan promenerat ut från flygplatsen i Helsingfors. Kändes lite underligt att tänka på att man dagen innan samma tid precis börjat sista knyppel-lektionen! Nu letade vi buss som skulle ta oss till Helsingfors Centrum. Från bussfönstret fick vi se detta:

Ja, jag bara älskar finnar! Om ni inte förstår det av dessa inledande bilder på en chihuahua iförd hjälm och glasögon som tillsynes stormtrivdes i husses specialgjorda sidovagn så kommer ni förstå senare i bloggen.

När vi kom in till centrum hittade vi snart till Arnolds som sålde bagels och donuts. Det blev just bagel och donut lunch eftersom vi redan varit uppe i 6 timmar och hade många mil i kroppen.

Vi strövade runt en stund men bestämde oss för att gå till hotellet och se om vi kunde få lämna in vårt bagage. Incheck var kl 14.00 och även om det inte var mycket packning vi hade med oss så blir det ändå tungt efter en stund. Klockan var 12.00 när vi kom dit men rummet klart så vi fick checka in... och somnade gjorde vi som två stockar. Jag hade kört in näsan i Jannes rygg och vid två-tiden vaknade jag ur en dröm där jag knypplat fast min nästipp i en vävbotten... Nå, vi bestämde oss för att det var slutsovet och så gick vi ut på stan!

Den här lampan kan jag betala mycket för att få ha i min ägo!

Ömsom sol, ömsom regn... och som grädde på moset ett rejält åskväder vilket vi avnjöt i pubvärme!

Marknaden i hamnen slår det mesta i fräsch-het!

Guggelutt-fynd!                                    Hade jag hittat dessa hade jag köpt dem!

Jordgubbar i sol och en drink i ösregn...

Måsarna byttes av för att få sitta och skita på stans grundare :(

Vi la oss redan vid halv åtta svensk tid och sov i 12 timmar... på söndagmorgonen var vi redo för det stora äventyret! Sveaborg! Vi tog färjan över och spenderade drygt sex timmar strosande över de fem öarna i strålande sol!

Ooops... bäst att gå runt...

De murade gångarnas tak var fulla av begynnande stalaktiter

Trötta och nöjda åkte vi in till Helsingfors igen och gjorde en hyfsat tidig kväll efter ett besök på en Mayansk restaurang, där vi fick uppleva lite mexikanska smaker på finska.

Måndagen var hemfärdsdag. Vi packade ihop oss och gav oss iväg upp till Helsingfors domkyrka. Jag hade nog förväntat mig något mindre modernt... men jag hade inte läst på heller. Det har jag nu :)

Luther                                                Melanchton

Vi åkte ut till flygplatsen när vi gått runt på Stockman ett tag och kände att det räckte att kånka väskor. Resan hem bjöd på en magnifik utsikt över Ålands hav, Kökar flög vi rätt över så det såg vi aldrig,  men Sottunga och Mariehamn, Kapellskär och hela Norrtäljeviken där Bamse tillbringat två veckor "på kollo" hos mina föräldrar och deras hundar.

Här har Bamse tillbringat två veckor. Hundparadiset!

Här ser man Monica och Artos hus!

Skuggan av "örnen"

Det var ett kärt återseende, men först bjöd vi ut föräldrarna på middag som tack för hjälpen. Det är så tryggt när Bamse får vara hos dem, man vet att han trivs och har det bra.

Dagen har bara inneburit ett akut läkarbesök på VC då jag hostar lungorna ur mig. Resultatet blev ett byte av blodtrycksmedicinen så nu hoppas jag slippa använda astmamedicinen för luftvägsbesvären. Tydligen kan man få bronkit som biverkan på dem jag ätit ett par månader nu och det har jag fått förstås. Hoppas att de nya ska funka bättre.

Nu kom några av barnbarnen så nu ska jag ägna mig åt dom!