Spännade dagar i Blekinge

Hemkommen från tre härliga Blekinge-dagar i Utvandrarnas spår, med äventyr av olika slag.

Jag var uppe före sex på onsdagsmorgonen och rumsterade om. Nytvättad tvätt som skulle packas och en extra koll av packningen att allt viktigt fanns med och inget onödigt. Janne körde mig till stationen och klockan åtta var jag i Södertälje Syd, halv nio blev jag upphämtad av bussen som åkt från Huddinge med min kollega och 28 deltagare.

Jag gillar faktiskt Södertälje syd, även om stationen är trist. När jag sitter här är det alltid nåt spännande på gång. Det har varit Oslo, Helsingborg mm och nu Blekinge!

Bussresan gick bra till Sillekrog. Där blev det stopp. En ventil till handbromsen ville inte. Chauffören trodde efter en stund att han lagat den och vi började köra igen... men efter ett par hundra meter fick han stanna på motorvägen och backa tillbaka till Sillekrog. Vi tog bussfikat där medan chauffören mekade, men det slutade med att han fick beställa in en annan buss. 2,5 timme sena kom vi iväg. Det blev omplanering. Ett utflyktsmål fick vi skjuta på och lunchen på Hooks Herrgård fick avbokas. Istället fick Rasta Ödeshög en busslast hungriga människor till sig. Sen gick det undan. Vi kom ner till Utvandrarnas Hus i Växjö och fick en jättebra, komprimerad guidning om utvandrarna och Vilhelm Moberg.

Sen gick vi över till Växjö domkyrka och beundrade den otroliga glaskonsten.

Valliens glas-altarskåp var en av attraktionerna på resan. Magnifik fem-meterspjäs med massor av symboler. Helt otrolig!

Erik Höglunds ljusbärare var fullständigt fantastisk!

Dopfunten

Sen bar det av till slutdestination: Port hotell i Karlshamn.  God mat, fina rum, trevlig personal och en enorm takterass!

Torsdagen var utflyktsdagen och vi hann med massor. Vi började på Verbascum och tittade på ljus.

Denna innehåller 209 ljus. Dess föregångare med 200 ljus kom med i svenska upplagan av Guiness rekordbok. Denna fick inte vara med för reglerna hade ändrats... men det gör den inte mindre otrolig!

Snöbollarna och nätkronorna är de mest kända, men de andra ljusen var ju konstverk av stora mått.

Vi for vidare till Karlskrona och gubben Rosenbom vid Amiralitetskyrkan.

"Ödmjukt jag er ber fast rösten är nog matt. Kom lägg en penning ner, men lyften uppå min hatt" "Säll är den som låter sig wårda om den fattige" Kon. Dav 11:2

Sen blev det lunch på Skeppsgossen som ligger i marinmuséet på Stumholmen. Där kilade jag in för att kika på ubåtarna med ett par damer innan vi fortsatte upp till Trefaldighetskyrkan som finns på Unescos Världsarvslista.

Altaret i Trefaldighetskyrkan har en knypplad altarduksspets! "Mogna ax"!

Sen for vi vidare till Bredaviks örtagård, Blekinges kust- och skärgårdshonung och avslutade rundresan på Silverforsens kaffestuga.

Örtagården var uppbyggd efter Heliga Birgittas anvisningar och det fanns en medeltida sjukstuga, apotek och hansabod.

Blekinges kust- och skärgårdshonung är ett litet familjeföretag som hållit på sen 70-talet. De smaksätter sin honung i det oändliga. Vad sägs om ramslökshonung? Eller ros?

Till Silverforsen flyttade man Rebecka Svenssons hem. Här både föddes och dog hon. Hon hade tät kontakt med Dan Andersson och han skrev 117 brev till henne. En kulturpersonlighet som var engagerade i både politiken och nykterhetsrörelsen. Nu är det ett café som kommunen driver. Här jobbar människor som fasas in i arbetslivet efter att ha varit borta ifrån det ett tag. Jättetrevligt ställe och perfekta våfflor!

Stärkta av det goda fikat åkte vi till Carl Gustafs kyrka i Karlshamn och deltog i deras veckomässa.

Dopfunten var häftig. Man vet inte var den kommer ifrån, den har cirkulerat ett tag i Europa innan den hamnade här.

På kvällen bjöd vi på kaffe och Karlshamns-punsch på takterassen. Dit kom också en kusin till mig som bor i Karlshamn. Det var jättekul! Jag har aldrig träffat honom, men jag tyckte det klickade direkt. Han kunde sitt Karlshamn och jag fick en del tips.

På morgonen så hade jag lovat en halvtimmes-promenad för morgonpigga, utanför programmet. Några hade fått tips om Rosengården och den skulle ligga invid utvandrar-monumentet som var dagens första utflyktsmål. Det lät ju bra. Min kusin  hade ritat in på kartan hur jag skulle gå, men jag lyckades vrida till kartan på nåt underligt sätt så vi började med att gå fel. Men vi kom på rätt spår ganska snart. Några av oss gick tillbaka för att se Punsch-museet, men två andra sevärdheter fick utgå. Alice Tegnérs hus såg vi samt Hoppets hotell, där utvandrarna bodde innan avfärd. Det skulle ta en kvart att att gå ner till hamnen så jag tänkte att en halvtimme tar det väl då om vi går i maklig takt.... men det tog en timme! Vi kom ner ganska precis klockan tio till monumentet och då vi var bara fyra stycken som orkade raska på de två kvarteren extra för att se Rosengården i två minuter.

Här bodde Alice Tegnér i tio år. Vi missade sockerbagarens stuga, men den finns på Kungsgatan. Vi var nog dit medan vi gick fel, men då trodde jag att det var något annat!

Hotell Hoppet är numera kontorshotell

Inga rosor i Rosengården så här års, men väl tulpaner, clematis och lite annat smått och gott

Strax efter tio rullade bussen in vid monumentet med dem som inte följde med på promenaden. Min kollega läste ur Mobergs Utvandrarna det stycke som handlade om när de kom fram till Karlshamn och såg skeppet Charlotta som skulle ta dem över havet.

Sen for vi vidare mot Klasatorpet i Långasjö där filmen spelades in för trettio år sen. I filmen heter torpet Korpamoen, Vi fick en gedigen guidning och berättelse om filminspelningen. Flera av skådespelarna var från Långasjö, bland annat Karl Oskars mamma och de tiggande barnen.

Liv Ullman som Kristina från Dufvemåla

De hade satt nya rep i gungan som Liv Ullman gungar på i filmen så jag vågade prova den.

Kartan över socknen ser ut som en träsko... Här har någon varit kreativ och jag måste ju prova den. Den var för stor!

Sista utflyktsmålet för resan var Kosta glasbruk. Där fick vi lunch och möjlighet att besöka glashyttan, ateljén och affärerna.

Glashyttan

Utställning i Ateljén

Kosta Outlet

Därefter var det bara hemvägen kvar. Vi stannade i Sörgårdens gästgiveri och fick god middag: stek och potatisgratäng med en pavlova-rulltårta med rabarber som var vansinnigt god.

Jag blev avsläppt i Södertälje och tog mig hem därifrån. Var uppspelt och somnade sent. Vilken resa!

Mina reseminnen: Kaffeljus och snöbollar från Verbascum, jordgubbsmynta, olivolja med citron, lergök, blockflöjt och vitlöksörtsalt från Bredaviks örtagård, tio burkar smaksatt honung (blåbär, passionsfrukt, ros, lakrits, ramslök, pistage, saffran, ingefära, citron, kanel) samt en döskalle och två glasugglor från Kosta.