Husbilslogg dag 11 - Moskenes camping, Å på Lofoten, Norge

Idag har vi åkt 30 mil ut på Lofotens västligaste punkt, Å i Lofoten. Här kommer några undersköna bilder.
 
 
Det är verkligen mil efter mil av sjukt vackra vyer. Gröna magnifika berg, turkosa fjordar, små vita bäckar och vattenfall från snötäckta bergstoppar, blå insjöar, fjällbjörk i fantasifulla formationer, vita sandstränder, stenbumlingstäckta fjällsidor... Galet vackert! 
 
Jag googlade på turkost vatten och det har tydligen med djup, näringshalt och botten att göra. Vit eller kalkrik sandbotten samt näringsfattigt vatten. Vit sand finns det mängder av här och ishavet är ju inte så övergött som Östersjön...
 
Det har blivit mycket bilåka idag oxå och det sätter sig i kroppen. Ryggen är det som känns mest, men nu har vi kommit överens om att göra tätare stopp. Jag tycker gubben min har onödigt bråttom fram, jag vill gå ut i landskapet och uppleva det live oxå, inte bara genom bilfönstret. När vi handlade idag passade jag på att gå några km. Att andas luften och gå bland dessa maffiga berg var en otrolig upplevelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0