Natthamn 7: Säftholmen

Morgonen vid Lundskär var nästan magisk. Jag satt ensam på badbryggan och stirrade ner i den barnkammare vi övernattat i. Häromdagen läste jag att öronmaneten livnärde sig av småfisk, kräftdjur och plankton. Imorse såg det ut som varje litet fiskstim av yngel hade sin egen stalker, och stimmen var många, öronmaneterna likaså.

(null)
De är så säreget vackra 

(null)

Havsnålen kikade oxå förbi. En spännande liten fisk som är släkt med sjöhästen. Det ser man nästan på huvudformen, tycker jag. Den suger i sig samma sorts föda som maneten i sin  snabelliknande mun och så läste jag att det är hanen som bär äggen i en liten ficka på magen till de kläcks efter 4 veckor. Sjöhästen gör detsamma.

(null)

När morgonbestyren var klara begav vi oss. Det blev en skumpig färd över till Öja. Jag gick inte i land utan vilade i båten. Maken tog ut hundarna och ungdomarna gick över ön till Landsort och spanade in fyren. Vi valde bort att stanna kvar på Öja pga vinden och styrde istället kosan mot Rassa Vikar. Vinden låg fel där oxå så inatt ligger vi precis utanför Rassa Vikar, vid Säftholmen.

💤 Godnatt världen 💤 

(null)
Stendörren från sjösidan




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0