Natthamn 4: Valdemarsvik

På Ormöarna gjorde vi oss ett bekymmer. Vi såg ett plåttak på land och det gick helt enkelt inte att komma dit. Mina medpassagerare gick runt hela holmen men det gick inte att forcera snårskogen. Maken plockade fram sjökortet och huset var utmärkt som ett dass. Nå, vi sa att man måste vara fruktansvärt nödig om man ska lyckas forcera sig fram till det.

(null)

Imorse tog jag mig en liten simtur in i viken och noterade några stenar som låg på ett sätt att jag misstänkte att människohänder varit framme. Där skulle stigen kunna ha gått upp innan allt växte igen, tänkte jag, sen simmade jag tillbaka till båten. Jag hann bara ta mig upp så tuffade en fiskebåt in i viken, de vinkade och rundade oss, sköt ut en lång landgång och bar fiskegrejer upp till huset och skramlade med burkar och flaskor ner till båten. Sen drog de in landgången och tuffade ut genom hålet bakom oss… Inte undra på att vi inte hittade några stigar upp till huset! På vägen ut från vår lilla holme såg vi dock ett dass på en annan udde… 🤔

(null)

Innan vi åkte gick jag en fjärilspromenad i ljungen 🦋

(null)
Eldsnabbvinge, Tosteblåvinge,
Storfläckig pärlemor, Påfågelöga,
Sandgräsfjäril, Påfågelöga 

(null)       Valdemarsvik 

Vi tuffade vidare till Valdemarsvik. Här har vi haft en superfin eftermiddag och kväll. Vi började i hamnkafét där vi köpte belgiska våfflor 🧇 

(null)
En med skaldjursröra och en med grädde, sylt och glass. Maken och jag delade.

Efter att ha fikat och slappat i båten en stund gick vi en promenad i denna otroligt charmiga tätort (ca 3000 bofasta).

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

På hemvägen köpte vi thaimat, så himla gott med en öl till efter den fina promenaden.

(null)

(null)

Ungdomarna gick och spelade minigolf medan maken och jag grejade i båten. Nu har vi suttit och pratat en stund. Resten av besättningen är ute på vovvenad, jag sammanfattar en fin dag i bloggen.

🛥 Godnatt världen 🌟










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0