Pho bo 🍜

Vaknade tidigt imorse av en sÄn dÀr obestÀmbart otÀck dröm... Jag var pÄ besök i ett fÀngelse och skulle samtala med en jÀttefarlig man. Han var stor och muskulös, och eftersom han var sÄ farlig hade de lÄst in honom i en bur i besöksrummet... men nÀr pliten gÄtt ur rummet öppnade mannen den lÄsta buren och ville ge mig en kram. Det blev en vÀldigt skum situation att omfamnas av denne jÀtte, en varm innerlig omfamning, hela tiden med vetskapen om att han lÀtt skulle knÀcka nacken pÄ mig om han ville. Varför tÀnkte jag ens att han skulle knÀcka nacken pÄ mig? Jag vaknade till men somnade om igen, fortfarande kvar i besöksrummet men nu satt jag uppkrupen i en fÄtölj medan mannen satt ovanpÄ buren med benen i kors. Jag vet inte vad drömmen vill förmedla, om det har nÄgot med mÀnniskans dubbla natur att göra, ni vet ont-gott, kÀrlek-hat... eller om fördomar? ... eller om det Àr en signal att passa sig för en fara som kan komma inlindad i nÄt som var dÄ behagligt som den kramen? En omfamning idag kan ju innebÀra smitta, samtidigt som mÄnga av oss Àr svÀltfödda pÄ mÀnsklig kontakt? Eller har jag bara tittat för mycket pÄ tv-mord?
 
Gick upp och duschade och kröp ner i sÀngen igen. Vi fÄr inte upp nÄn jÀttebra vÀrme nÀr det Àr kallt ute sÄ att kunna krypa ner i sÀngen igen nÀr man Àr smÄfrusen Àr en hÀrlig lyx. LÄg och funderade pÄ drömmen, maken ringde frÄn jobbet och jag rÄkade i misstag ringa upp ena syrran pÄ FaceTime bÀst som jag lÄg dÀr i mörkret. Det var hÀrligt med ett gott skratt som avslutning pÄ filosoferandet. 

Masade mig upp och gick ut med hundarna efter morgonsysslorna. Snöade smÄspik gjorde det, men det var rÀtt skönt ÀndÄ och gatorna var inte hala sÄ vi gick lilla svÀngen runt byn. Det blev en tlll svÀng senare pÄ em, samma vÀg, samma vÀder.
 
 
NĂ€r alla mĂ„sten var avklarade blev det Ă€ntligen dax att planera nĂ€sta vietnamesiska rĂ€tt. Idag Pho Bo 🍜 Det Ă€r sĂ„ himla kul att planera och fixa. Jag förberedde sjĂ€lva buljongen redan mitt pĂ„ dan. Den skulle "stĂ„ till sig" nĂ„n timme. Och som vanligt saknas det nĂ„t men man kan ta nĂ„t annat istĂ€llet. 

Min variant av Pho
6 dl vatten
1 tÀrning grönsaksbuljong
2 citrongrÀs i bitar
1 schalottenlök i bitar
NÄgra cm ingefÀra i bitar 
Torkad chokladmynta frÄn egen odling
Detta kokade jag upp och fick stÄ pÄ spisen ett par timmar innan jag silade av det och lÀt det svalna

2 bitar entrecÎte steks i salt och peppar 
Risnudlar kokas upp enl anvisningar 
 
1 riven morot
1 nÀve sugarsnaps 
2 nÀvar böngroddar
FĂ€rsk koriander
 
LÀgg nudlarna i botten pÄ djup tallrik, grönsakerna över och  till sist det tunt skurna köttet. Till sist kokade jag upp buljongen och hÀllde över i tallriken, toppade med koriander och jordnötter. Det blev en snygg tallrik men det var smaklöst! Jag skulle nog behövt dubbelt upp av allt i buljongen! Och kanske hellre rejÀlt med kalvfond istÀllet för grönsaksbuljong. Det var en fin syra i buljongen, men ingen sÀlta alls. Om jag gör om en Pho kommer jag se till att fÄ en riktigt smakrik buljong. 
 
 
Lugn kvÀll vid tvn med huvudvÀrk sÄ det rÀcker och blir över...

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0