Husbilslogg 4: Ångermanland

Oj vad många -ånger vi passerat idag: Harmånger, Njutånger, Selånger... och nu inatt boar vi vid den ångermanländska kusten. Jag var tvungen att googla -ånger och det är tydligen ett ord besläktat med angel vilket betyder typ stor böjd fiskekrok och även har kommit att beteckna en krokig havsvik.
 
Men vårt första stopp idag var i Tomtebo, ett par hundra meter från Bergasjöns camping.
 

Tomtar i skogen

eller tomtar på loftet

spelar ingen roll


Vi handlade i Sundsvall ...
 
Bron i Sundsvall
 
... sen fortsatte vi till Höga Kusten-bron. Där gick vi runt en stund och fikade på gott bröd vi köpt i Sundsvall.
 
Typ mitt i Sverige 🇸🇪 
 
På eftermiddagen fick vi ställplats på Skulebergets havscamping. Här har vi latat oss, ätit rökt sik från Skärså rökeri, jag har pärlat på till en ny provstump på ett favoritmönster i ny färger.


Ikväll gick vi kvällspromenaden upp till Naturrum vid Skulebergets fot och fick lära oss lite om det.
 
Fick en känsla av Kapstadens Taffelberg i miniatyr med dimman som väller över kanten
 
Skuleberget når idag 295m över havet och har i århundraden varit ett viktigt landmärke. Det har höjts 286m i landhöjning på 10.000 år. Inlandsisen låg som tjockast över Höga Kusten med ett ca 3000m tjockt istäcke. När det smälte var Skuleberget endast som en liten kobbe på några meter som stack upp ur havet. Ungefär mitt på bergssidan finns en mytomspunnen grotta och det finns tre stigar med olika svårighetsgrad upp på berget samt en linbana.
 

Jag började gå en bit uppför grottstigen, den tuffaste som inte rekommenderades för barn eller hundar, ej heller att gå nerför... men jag gav upp efter 20 meter pga mygg. Vi har inte haft nån myggplåga sen vi lämnade Gästrikland, men på Skuleberget fanns de! Såna där hemska stickmyggor som sticker innan de landat typ.
 
Nu snarkar maken så gott. Snart gör jag detsamma 💤 
 
Från Bottenhavet
 genom takluckan sveper
en svalkande bris
 
🏔 Godnatt världen  🌊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0