I syrenernas tid

Jo, nu publicerar jag detta, med viss tvekan! Jag är ju numera en äldre kvinna som fått diagnosen "oattraktiv" av en psykiater så jag kan ju uppfattas som avundsjuk… 
🤔🫢🤭😂😂🤣

Sen i lördags har låten "Oslagbara" snurrat i mitt huvud och det stör mig så fruktansvärt. Jag skrev "Vi är oslagbara" som text till några selfies jag publicerade på en väninna och mig när vi sågs för första gången på flera år i lördags. Tidigare i livet var vi aktiva föräldrar i Rågsveds  IF och andra sammanhang våra döttrar vistades i. Inte så konstigt att just en låt av Strömstedt dyker upp i huvudet eftersom det var i Hagsätra och Rågsved han växte upp. Men den där juckande trion av äldre herrar, GES, är kanske helt ovetande om hur de bidrar till kvinnoförtrycket. Vi normaliserar texter och ord och låter mannen ta för sig. Det är ju så det är. Vi vill ha förändring men det blir inte så. Pojkar måste få vara pojkar säger "man". Läs nedanstående texter och tala om för mig om dessa texter är respektfulla mot det kvinnliga könet!

Han kom som en vind.

Vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde ha stannat därvid:
du var ju en annans,
blott lånad en kväll i syrenernas tid
och i gullregnens månad.

Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster sig en vind
sig om han får?
På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås, ej alls i början besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad.

Från din mun har han kysst
det sista motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst
med halvöppna läppar mot hans.
Det kommer en vind och går:
och hela din världsbild rasar
för en fläkt från syrenernas vår
och gullregnens klasar.

(Hjalmar Gullberg)

Vi var  oslagbara
vi sköt från höften
vi hade svaret på allt
alla flickor log och vi gav, vi tog

vi gick ut och natten skulle aldrig ta slut

(Refräng på "Oslagbara", Niklas Strömstedt)


I verserna sjunger han om familj och fina möbler men han längtar ju tillbaks till tiden då han fick "skjuta från höften"

Inget är förändrat. Kvinnor ler, är kyska och ger efter, män är påstridiga och tar för sig vilket är manligt. Och vi älskar Hjalmars vackra dikt och sjunger med i GES låttexter.

Eller varför inte Peter Lundblads:

Ta mig till havet och gör mig till kung!
Kung över sommar’n och natten
Sanden är fuktig och kvinnan är ung
Galen av längtan är jag
Dofterna samlas och luften blir tung
Ta mig till havet och stanna
Tills natten blir dag

🤢🤢🤮

(null)
Syren och gullregn på Öland 2015








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0