På strövtåg i Strömsholm

Idag har vi promenerat 👣🐾 Och promenerat 👣🐾 Maken gick morgonpromenaden medan jag fixade frukost osv. Nästa promenad gick vi tillsammans och då gick vi runt Mälarenergis vattenkraftverk och slussen. 

(null)

(null)

(null)

(null)

Vi tog fram solstolarna och njöt av finvädret en stund…

(null)

… innan vi gick långpromenad. Upp på åsen, över vägen och upp på åsen igen. Sen över vägen en gång till för att komma till fågeltornet vid Kolbäcksån.

(null)

(null)
Det kryllade av gravar på hela åsen. Mindre högar och skeppssättningar. Sååå häftigt!

(null)
Hittade lite spännande litteratur vid fågelutkiken. Hade ingen aning om att det finns ett 30-tal olika arter av humlor varav 24 finns i Västmanland 🐝 Snylthumlorna snyltar på mer arbetsamma humlor och lägger sina ägg i deras bon. Bon är ofta övergivna mushål som humledrottningen tar över! 

(null)

(null)
Kolbäcksån och Strömsholms slott

(null)
Borstticka

(null)
Cinnoberticka

När vi kom tillbaka åt vi lite glass och la oss i solstolarna.

(null)

(null)
Jag tog med lite kottar från åsen till Ragnar 

Efter middan tog vi en promenad till, denna gång runt Mölntorp. Ordet möln betyder ursprungligen mala och i området bodde förr många torpare. Torparna gjorde dagsverken på det kungliga slottet, Strömsholm, som ersättning för torpen och sin försörjning. Campingen och wärdshuset heter Westerqwarn, nån kvarn har jag inte sett till men det har sannolikt legat en kvarn här vid det strömma vattnet.

(null)

(null)

(null)

(null)

Ett par lugna timmar i husbilen innan kvällspromenaden. 

(null)

(null)

Nu ska jag läsa lite mer om humlor innan jag somnar 🐝 
🌺🐝 Godnatt världen 🌺🐝


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0