Båtlogg 10: Ängelsberg

Imorse gick jag förstanaden med maken. Sval härlig luft och vindstilla vackert.

Än sover dagen

Vattnet ligger platt

Jag andas

(Missade att dikta haiku igår så det kommer två till längre ner 🤭) 


(null)

(null)

(null)

Efter frukost tog vi allihop en promenad upp till Varuhus1 för ungdomarna ville handla lite. Maken och jag var ju där häromdan så jag satte mig på bänken utanför med hundarna. Flera pratade med mig eller kommenterade hur söta hundarna var… 

Gubben är ilsken

"Inga hundar på bänken!!!"

Först är hon tyst… 💥


(null)

… men så kom det en taxi och stannade precis framför bänken och när passagerardörren öppnades hörde jag hur nån skällde därinne. Jag ignorerade det fast jag hörde vad han sa. Ut stapplade en äldre man och gapade åt mig att ta bort hundjävlarna från bänken, jag ignorerade, men maken bad mig ta ner dem. Okej då, jag ställde mig nån meter från bänken med hundarna, gubben satte sig, men så tänkte jag att jag behövde vila benen för att gå tillbaka till båten så jag satte mig längst ut på motsatt kant från honom. "Vem är du?" frågar gubben. Jag svarade inte och då började han prata om en kärringjävel som låtit hundarna sitta på bänken, varpå jag svarade att det var jag som var kärringjäveln. Han sa nåt mer om det varpå jag sa att han skulle sluta prata med mig. "Satkärring" säger han då. "Satgubbe" svarar jag tillbaka varpå han kallar mig "jävla byråkrat". Jag väljer att ignorera gubbfan. Så kommer svärdottern och Wille ut och Wille sätter sig bredvid mig. Han är en social och sällskaplig pojke så han säger hej till gubben, sen lägger han sin hand på gubbens arm, men jag är riktigt grälsjuk efter gubbens otroligt otrevliga sätt så jag säger till Wille att låta bli gubben för han är så sur. Då börjar gubben protestera och säga att jag är en satkärring varpå jag åter säger att han ska sluta prata med mig. "Det är ett fritt land och jag pratar med vem jag vill" kontrar han och avslutar med att jag är en jävla byråkrat. Sonen kommer ut och vi går. Inte varje dag man blir kallad "satkärring", "kärringjävel" och "jävla bytåkrat" inom loppet av några minuter 🧙‍♀️ 

(null)

När vi kom ner till båten gjorde vi oss klara för avfärd och tuffade iväg. Vi angjorde gästbryggan vid Ängelsberg, kokade korv och gick på promenad 🌭 Vi hade fått tips om Skulpturparken, bruket och Oljeön. Skulpturparken var fantastisk!

(null)
Äppelknyckar-pojkarna

(null)
Gräv där du står

(null)
Under My hat 

(null)
Mirakel

(null)
Rådaren 

(null)
Kärleksbänken

(null)
Trattgubbar

(null)
Ett nytt perspektiv 

(null)
Oändlig förändring

(null)
Sälar 

Vi gick vidare till bruket men valde att gå hem igen efter att ha rundat hyttan.

(null)

(null)

(null)

Vi fortsatte tillbaka genom Skulpturparken till Ängelsberg för att fika men det var stängt, så vi sparar Oljeön till nästa gång och gick tillbaka till båten. Vi tänkte fika, men klockan hade hunnit bli ganska mycket, så jag mätte mjöl med en mugg och vispade till en stor pannkaksmet med en gaffel i en kastrull🍴 Till nästa år ska bunke, visp och decilitermått införskaffas 😅

(null)    Oh, snail
Climb that pine 
But carefully
 (Variant på Kobayashi Issas berömda haiku)
(null)

(null)

Jag vilade medan gubbarna tog disken, sen följde jag maken på kvällspromenaden.

(null)
Badplatsen 

(null)
Två gästplatser längst ut på bryggan

(null)

👣🐾🐾 Godnatt världen 🐾🐾👣







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0