Husbilslogg 4: Håverud, Mellerud

Imorse ringde klockan sju ⏰  Vi gjorde oss klara och åkte iväg. Målet var akvedukten i Håverud, men vi stannade först till vid Otterstads kyrka. Jag kände en gång en man via ett av mina första jobb som hette Otterstad… 

(null)

(null)

Kyrkan låg iallafall väldigt fint och hade en liten häll invid med hällristningar. Jag såg flera fotspår, men fick inga bra kort på dem då den röda färgen inte fyllts i. 

(null)
Fotspår från bronsåldern 

Även vid Läckö slott fanns en liten häll med ristningar. 

(null)
Ett skepp och skålgropar 

Men som sagt, målet för dagen var Håverud! Så fort vi kom fram till campingen tog vi med oss hundarna och gick. Stället är inte så stort, men vackert och ett byggnadskulturminne.

(null)     

(null)
Ingenjör Nils Ericsson är pappa till akvedukten som stod klar 1868. Tack vare akvedukten kan man ta sig från Vänern ända upp till Töcksfors vid norska gränsen via 17 slussar och 12 km grävd kanal. Hela Dalslands kanal är 250 km.

(null)     

(null)


En märklig syn

Båten tuffar över bron

högt över forsen


(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Vi kom tillbaka till husbilen ett par timmar senare med trötta hundar som fick gå in och lägga sig medan Ragnar fick komma ut. Han väcker som vanligt uppmärksamhet och folk vill komma och prata, både med honom och med oss 😅

(null)

(null)
Fyllkaja

Framåt kvällen gick maken och jag ner till Brasseriet och åt middag. Gott, men jösses så mätta vi blev! Resten av kvällen har gått åt till att jäsa… typ

(null)
Toast Skagen

(null)
Brasseriets Omtalade Fisksoppa 

Nu gick maken ut med hundarna och skickade mig i säng. Klev lite snett i gräsmattan tidigare idag vilket var onödigt... men imorgon är det bra igen 😃

🛥 Godnatt världen 💦


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0