Första advent 🕯️

Ännu en fin dag i semesterparadiset 🦀🌴 Låg vid poolen på förmiddagen och tjuvkikade på två danskor som höll på med menskoppar 🩸 Den ena visade om och om igen för den andra hur den funkade, sen klädde de om i röd bikini/vit baddräkt med volanger och satte sig vid poolen och fotade 🩸 När jag gick en sväng upp på rummet fotograferade de menskopparna i rabatten med de lila blommorna nedanför vår trappa 🩸 Det såg gulligt ut med en svart, en vit och en lila på rad 🩸 Därefter fick menskopparna i olika färger stå på deras poolbord 🩸 Antar att de är försäljare 🩸

När klockan närmade sig två gick vi ner på stranden och åt lunch, sen fortsatte vi över strömfåran (havet i ebb) och gick mot strandens östliga del. Vi hade fått tips av några  svenskar häromkvällen att det både fanns lunchställen, marknad, massage och säkert en keps åt maken oxå 🧢

Förmodligen är dessa, och de gula, strandhibiskus 🌺

Varefter vi gick längs stranden när eftermiddagen var som hetast började jag få svårt att andas. Lite för mycket värme och hög luftfuktighet skulle jag tro, men vi gick in under träden och fortsatte ändå för jag ville det. Strax kom vi in i en by som heter Ban Wong Li (om jag googlar rätt). Vi hittade en keps åt maken och en stol åt mig att vila på en stund 🧢 Maken erbjöd att jag skulle kunna få både massage och vatten men jag ville verkligen inget ha. När vi sen kom in i ett snabbköp med aircondition blev jag bra igen. Jag behövde tydligen bara kylas ner. På hemvägen gick vi i skuggan på vägen som går längs stranden 🌴

Vi skyndade oss upp på rummet och bytte om, sen ner i poolen för välbehövlig svalka 💦 När solen försvunnit satte vi oss på balkongen och tog semesterns första grogg, ja första alkohol öht.

(null)

Vi hade bytt nummer med fredagens taxichaufför och nu försökte jag kontakta honom angående morgondagen, men det gick inte. Tillslut gick vi upp till receptionen och bad om hjälp och det visade sig att det fattades siffror. Jag tror han glömt skriva i riktnumret eller nåt, och det var han som skrev in det i min telefon, inte sifferblinda jag ✍️ Det ska bli 30 grader och gassande sol i två dagar så vi kände att vi inte orkar med några utflykter just nu. Jag hade sagt till honom att "our plan is to go at ten in monday" så jag ville verkligen få tag i honom så han inte kommer i onödan. Receptionen löste det och vi kom överens om att vi ber dem ringa när vi vill åka istället.

Sen gick vi ut på beachen och åt middag. Jag gillade det närmsta stället bäst först och vi har varit ungefär lika många gånger på båda nu. Den första är skämtsam och glad, men den andra är blyg och tillbakadragen. Den andra har en större meny dock och ikväll kom deras tre hundar springande och följde med oss till bordet. Vi kände oss så välkomna. En holländare kom och pratade lite med oss, han hade bott i området med sin thailändska fru i 24 år. Restaurangens tonårsdotter började bråka med sin pappa när hon skulle servera och genast var den vuxna kvinnan (styvmamma?) framme hos oss och ursäktade hennes beteende. Vi bara skrattade och sa att vi har haft fem barn så vi vet hur det kan vara. När vi ätit klart började hon prata med oss på sitt tillbakadragna sätt och ville veta vad vi hette och så. Det börjar kännas väldigt personligt välkommet nu. Jättebra mat, vänliga människor och så de fina hundarna ❤️ När vi klappat den största på magen en stund (hon gör som Rambo, lägger tassen på armen och liksom drar handen mot magen, som om hon vill visa var hon vill bli kliad) sprang hon iväg mot ett krabbhål och grävde frenetiskt 🐕 Upp flyger en stor krabba och så är jakten/leken i full gång 🦀🐕 Efter en stund tröttnade hon och krabban sprang ner i ett nytt hål 🦀

Nu sitter vi och jäser på balkongen. Tror det blir nattinatti snart 🥱