Västergötland dag 3

Tredje och sista spännande dagen på Huddinges församlingsresa till Västergötland. Tydligen har flera trott att jag åker med mamma, så idag har jag fått rätta dem och så har vi kunnat prata om elaka svärmödrar och krävande barn. Jag har varken det ena eller det andra och det har funkat alldeles utmärkt att dela rum med svärmor i två nätter.

(null)
Flämslätts stiftsgård
 
(null)
Älskar trappräcket!

Svärmor och jag tog en promenad efter frukost, sen packade vi ut oss i bussen. Vi började dagens äventyr i Husaby kyrka. Det var tydligen Sveriges första domkyrka och intill kyrkan, i St Sigfrids källa, döptes Olof Skötkonung, Sveriges första kristna kung.

(null)

(null)
Målningarna var fantastiska

(null)
Predikstolen satt på högra sidan 🤔

(null)
Dopfunten från 1300-talet

(null)
Husaby kyrka är en av två kyrkor i Sverige som har skranket kvar

(null)

(null)
Man ville ha det till kung Olof och drottning Estrids gravkistor, men de har kommit dit ett par hundra år senare.

(null)

Vi hann inte se st. Sigfrids källa utan fortsatte till Hornborgasjön. Vi hade hört rykten om att det skulle finnas tranor vid trandansen men där fanns inget, så vi åkte runt sjön för ett kort stopp vid Naturrum.

(null)

(null)

(null)

Nästa stopp blev Mössebergs kurort där vi åt lunch.

(null)

(null)

(null)

Därefter körde vi ner till samhället och Falbygdens ost 🧀 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Det fanns lite att välja på

(null)

(null)
Svärmor mjölkar 🐄 

Sen satt vi ungefär 2,5 timme i bussen. Ca 1 timme fördrevs med att titta på en dvd vi fick på Forshems gästgivaregård som handlade om Forshems gästgivaregård 📀 Vid halv sex svängde vi av vid Stavsjö krog och fick rödspätta.

(null)

(null)

Jag är ju inte mycket för shopping, det är inte min grej, men ost och tvål kan jag gå igång på 🛍 

(null)

(null)
Jag köpte två 🍋🍋 De doftade fantastiskt 🍋

Det blev fyra tvålar 🧼 Dessförinnan blev det 6-7 ostar, 3 marmelad, lite kex och tryffelchips på Falbygdens Ost 🧀 Maken och jag kommer ha lite gotta ett tag 😋

Klockan åtta räknar vi med att vara tillbaka i Huddinge, då åker jag raka vägen hem och slänger mig i bingen 🕗 

🙏 Tack för en härlig resa 🚎 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0