Båtlogg 4: Rödhamn-Mariehamn 🇦🇽

Hundarna och solen väckte oss halv åtta 🕢 🇫🇮 Då är klockan halv sju svensk tid 🕡 🇸🇪  Stel som en pinne, men jag har gett mig 17 på att promenera så mycket jag kan och inte avvika från artrosjympan 🏋️‍♀️ Förutom landstigningen i Waxholm har det gått rätt bra att komma iland och ombord 🛥️ Ont ja, benet viker sig ja, men det har funkat. Både i Rödhamn och här i Mariehamn har män kommit springande och hjälp till. Det handlar mer om sjysst sjömanskap än att de ser hur klumpig jag är, men numera är jag oerhört tacksam över denna sed.

(null)
Skeppsråttorna 🐀 🐀

Vi lämnade Rödhamn och anlände Mariehamn vid 10-tiden. Staden är rätt full av båtar och folk eftersom Rockoff-festivalen pågår för fullt.

(null)

Vi tog en promenad upp på stan. Denna resa är ju en resa längs Memory Lane så vi jagar minnen. Vi började med Ålandspannkaka på Julius, jag köpte ett nytt smycke på Ele & Kele, maken köpte åländska sjökort (man bör köpa nya hyfsat ofta eftersom det händer saker även i/på vattnet, vi promenerade längs Esplanaden, lind-allén (Mariehamn kallas "de tusen lindarnas stad") och till sist handlade vi nakki, filbunke, hemvete, röd Jaffa och lördagskorv på Mathishallen. Detta fanns alltid på menyn när vi handlade i Mariehamn på väg till Kökar när barnen var små.

(null)
Vi vill oxå ha 🇦🇽

(null)
Ålandspannkaka, men inte med den traditionella sviskonkrämen

(null)
Segelbåten köpte jag 2015 hos silversmeden. De kallades Östersjö-smycken och fanns i några olika varianter. Grejen med just dessa smycken är att de har en miljövänlig legering där processen inte skadar Östersjön. Den här gången blev det ålandsgranit med fiskben. Ålandsgraniten är välkänd och finns i ett flertal byggnader runt om i världen, bl.a Vita Huset i Washington. Ett par år plockade jag egen sten, bland annat granit på Kökar, trumlade och gjorde smycken av. Hotell Brudhäll köpte de smycken som var gjorda av Kökarsgraniten. Nu ångrar jag att jag inte sparade ett.

(null)
Esplanaden 

Vi gick till båten och åt lunch!

(null)
Hemvete med lördagskorv och röd Jaffa

Maken vilade och jag satt och stickade ett par timmar. Sen gick vi på promenad igen, denna gång till grönområdet vid Lilla Holmen. Vi brukade gå till Lilla Holmen med barnen när det var väntetid mellan stora färjan från Sverige och Kökarsfärjan. Senast vi var där var  2015, oxå då på en liten nostalgitripp. Rambo hade vi inte fått än men Bamse och Ragnar var med. Den gången kunde vi gå in på Lilla Holmen. Maken och sonen väntade utanför med Bamse för man får inte ta över hundar till ön. Däremot fick Ragnar följa med in. Jag minns att både papegojorna i fågelhuset, plus barnfamiljen som var på väg in i fågelhuset, gjorde stora ögon när jag gick ut med en papegoja på axeln 😅 Nu gick vi, som sagt, i grönområdet innanför ön. Försökte fota ett par fjärilar utan resultat, men strandskatorna gick med viss tvekan med på att fotograferas.

(null)

Vi vände och gick till Koti Pizza och köpte en köttmästare large som vi tog till båten 🍕 Det blev pizza över till imorgon 🍕 

(null)

(null)
Bacon, biff, kebab, skinka och köttfärs 

(null)
Vi då?

Nu var det min tur att gå och vila en stund 🥱 Gick upp och stickade klart ärm 2, men var tvungen att gå och vila igen. Sjön suger… eller … solen tar? Underbart att kunna slappna av iallafall.

(null)
Monteringen kvar, sen resten 😃

Vid åttatiden bestämde vi oss för att gå upp på Kärleksberget/Utkiksberget. Det är inte så långt från Österhamnen men det är uppförsbacke hela vägen. Vi ångrade oss inte.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Vi gick Esplanaden tillbaka till båten 🌳🌳 

(null)
Vildhallon 

(null)

(null)
Ukrainaplatsen för fred. Demonstration 5-10 min varje dag kl 17.00 🕔 

(null)

(null)

(null)

(null)
Strandskata på Esplanaden 

Vi passerade rockoff-området. Massor med folk runtomkring, många barn. Nu sitter vi i båten och lyssnar till en taggad Markoolio, såklart det var honom de väntade på 🇫🇮

(null)

Klockan har passerat halv elva här 🕥 Vi gamlingar drar oss ner i kojen och somnar till "Vi vill ha mål, mål, mål" och "Vi drar till fjällen"

⚽️ ⛷️ 

(null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0