Vatikanen đŸ‡»đŸ‡Š

SuperhÀftig dag, men ikvÀll har jag ont. Fast det Àr det vÀrt.

(null)
Godmorgon 

Efter frukost, bön och samling med lite redovisningar började vi gĂ„. Först ut Spanska Trappan.

(null)

(null)
BÄten symboliserar Tiberns översvÀmning 1598, dÄ nÄdde vattnet Ànda hit.

(null)

(null)
Nu har vi kammat till oss

(null)

(null)
Att sitta i trappan kan bli 400E i böter


Sen gick vi till Fontana di Trevi.

(null)
HÀr möttes tre vÀgar och folk hÀmtade vatten hÀr in pÄ 1600-talet. BassÀngen var klar pÄ 1600-talet och resten 1735, tre byggherrar och 122 Är senare.

(null)

(null)


(null)

(null)
HĂ€r har det "klottrats" i Ă„rhundraden 

NĂ€sta stopp blev Pantheon, men dĂ€r ringlade kön lĂ„ng och de tog intrĂ€de vilket de inte gjort tidigare sĂ„ vi fortsatte till Piazza Navona. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Sen hade vi fri lunch. Kollegan och jag provade pĂ„ pizza, Ă€kta italiensk 🇼đŸ‡č

(null)
Hon tog aubergine 🍆 och jag kastanjer 🌰 

Att gÄ till Vatikanen skulle ta ca 30 minuter men tog 45. En fin promenad som slutade i en sprÄngmarsch för att hinna till guidningen kl 14.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

VĂ€l framme pĂ„ mötesplatsen höll jag pĂ„ att tuppa av, men fina kollegor hjĂ€lpte mig fram till en mur att sitta pĂ„, flĂ€ktade och baddade mig och gav mig resorb och dextrosol. Blev sĂ„ ompysslad och blev snart bra igen. Guiden var superbra, men det var lite för mycket folk pĂ„ Vatikanmuseet och man fick inte stanna till för dĂ„ stoppades flödet.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Kista i porfyr

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Badkar

(null)

(null)

(null)

Till sist hade vi egen tid i St Peterskyrkan.

(null)

(null)
Petrus reliker. HÀr Àr han begravd.

(null)
Michelangelos Pieta

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

SĂ„ promenerade vi hem igen. Ca 3 km 👣

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Änglarnas bro 

Vi kom hem lagom till att gÄ till gemensam middag. Jag hade ont, men maten var god och sÀllskapet trevligt sÄ det kompenserade.

(null)
Spaghetti Carbonara 

(null)
Tibern

Nu har jag tagit smÀrtstillande och en skön dusch. Vilken dag att minnas!

(null)







Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0