Husbilslogg 13: Småbåtshamnen, Enköping

Alltså, tiden har gått så fort, ändå känns det som vi varit ute på vift jättelänge. Maken frågade igår om jag hade några speciella önskemål inför sista dagen (vi var så pass nära hem så vi hade sagt högst en natt till). Jag tittade på kartan och sa: UPPSALA HÖGAR! Jag har aldrig varit där! Jag fick som jag ville 💞

(null)
Ljungblåvinge? Vi såg flera olika fjärilar vid latrintömningen - Amiral, Citronfjäril, Vinbärsfuks, blåvingar, raps- eller  Kålfjäril, men de ville inte låta sig fotograferas 

(null)
Vinbärsfuks

(null)
Tranor på väg

Ca halv ett 🕧 parkerade vi vid Disagården där vi hittade skugga. Hundarna fick följa med men inte Ragnar 🦜

(null)

(null)

(null)

(null)

Först gick jag in i Gamla Uppsala kyrka. Maken väntade utanför med hundarna.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
De hade en brudkrona knypplad i förgylld tråd!  Skänkt till kyrkan av Signe Svärd 1965. Undrar om hon hade knypplat den oxå eller om den var arvegods.

(null)
Ny variant av frälsarkransen 🟢⚪️⚫️🟡🔴

(null)

(null)

Sen gick vi vägen längs högarna.

(null)

(null)

(null)
Här låg tidigare en brunn som hette Odens brunn. Ur den växte en ask som hette Yggdrasil - världsträdet

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
Domkyrkan i Uppsala 

Sen åkte vi till Enköping för att se om det fanns nån ledig ställplats vid Hamnmagasinet. Det fanns det men utan el, så vi tog oss runt till andra sidan ån där vi blir kvar inatt och tur att vi bytte. Det är storbaluns i hamnmagasinen så där är det är livat värre. Det är bryggeriet som har ölfest.

(null)
En av Enköpings rondeller

Jag har suttit och läst medan maken varit och handlat. Finsällskap har jag haft oxå 🕊️ 

(null)

(null)

(null)

Efter middan satt vi i framsätet och tittade på folk och den del av ån det finns småbåtar i. Det kanske finns flera ställen men här låg småbåtarna inbäddade i näckrosor. Gulligt men opraktiskt 🪷

Halv åtta ikväll ringde min läkare. Jag ska gå upp ytterligare i dos av gabapentin och hon skickade remiss på MR ikväll. Fortsättning följer…

(null)
Utsikt från framrutan

En del fylla, men på avstånd. Rogivande fredagkvällsljud.

Rogivande ljud

av fredagkväll i hamnen

Fest och vindens sus


(null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0