Stora Karlsö dag 4 đŸȘČ


(null)
Kom pĂ„ att jag missat att visa denna raritet, en gulsippa med fyra stĂ€nglar. TvĂ„ och tre Ă€r vanligt, men inte fyra 
đŸŒŒđŸŒŒđŸŒŒđŸŒŒ

Idag utgick fĂ„gelmorgon kl 6.30 frĂ„n Hien sĂ„ jag hĂ€ngde med. Vi gick upp för fyrtrappan och lyssnade till olika fĂ„gellĂ€ten, sen vandrade vi över alvaret till fyrtrĂ€dgĂ„rden. Det var just inget kvar av den lĂ€ngre men det kĂ€ndes att det var annan jord, jord som gick att odla i, plus att den var omgĂ€rdad av syren. 

(null)
Utsikt frÄn vÄrt Strandhuset i Hien

(null)
Dagg

(null)   (null)    (null)FyrtrĂ€dgĂ„rden 

Det Ă€r lite sĂ€reget att vandra med fĂ„gelskĂ„dare för stup i kvarten ropas en fĂ„gel ut och dĂ„ blir samtliga knĂ€pptysta och sliter upp sina kikare. Jag lĂ€mnade mitt sĂ€llskap i fyrtrĂ€dgĂ„rden och gick tillbaka. Jag tar ju lite extra tid pĂ„ mig, men kĂ€nde oxĂ„ att jag inte orkade stĂ„ och köa till tubkikaren nĂ„t mer. Det rĂ€ckte för idag. Jag gick lĂ„ngsamt tillbaka ensam. Luften var sval och klar, fĂ„gelsĂ„ng, solen började vĂ€rma.

(null) 
(null)
(null)
(null)    (null)Man tror att de fyra Ă„dorna drar nytta av mĂ€nniskan nĂ€r de hĂ€ckar sĂ„ nĂ€ra fyrtrappan. Truten kommer inte sĂ„ gĂ€rna nĂ€r mĂ€nniskor Ă€r dĂ€r och stör

Kl 7.45 vittjades insektsfĂ€llan. Den var rĂ€tt mager idag men bokspinnare och mĂ„refĂ€ltmĂ€tare var nya bekantskaper.

(null)  
(null)
Bokspinnare

(null)
MÄrefÀltmÀtare

Frukost kl 8.15 i Norderhamn och sen tillbaka till Hien dĂ€r vi gick igenom olika fossil đŸȘž

(null)
(null)
Solkorall

(null)
Kattskalle. Ska ta reda pĂ„ mer för det hade nĂ„t med svamp att göra đŸ€”

(null)
Kedjekorall 

(null)
(null)
Sjöliljor

(null)
Korall

Sen fortsatte vi uppför fyrtrappan igen.

(null)
(null)
Guldbagge

(null)
(null)
(null)

Vi gick mot Stornasar för att titta pÄ sillgrisslor och tordmule.

(null)
Mindre guldvinge 

(null)
Tusentals grisslor lÀngs klippsidorna 

 
(null)

 i klasar

(null)
(null)

Vi fortsatte vandringen ut pÄ marmorberget. DÀr har det brutits marmor en gÄng i tiden men dÀr vi gick kunde jag inte se nÄgra direkta spÄr av vare sig marmor eller brytning av den. Vi tittade pÄ bla stenskvÀtta i tuben, lite blommor och jag fick syn pÄ Ànnu en mindre guldvinge.

(null)
Mindre guldvinge pĂ„ grĂ„fibbla â€Š och nĂ„n liten grĂ€shoppa tror jag?

(null)
Humleblomster

(null)
SvÀrdslilja

(null)
Majviva

(null)
Naikon/backsmultron

Till sist anlÀnde vi bunkern, en rest frÄn andra vÀrldskriget. SÄ fick vi en inblick i soldatens liv för 80 Är sen.

(null)SvÄr att upptÀcka om man inte letar

(null)
(null)
KÀllarspindlar och ÀggsÀckar mötte oss i dörren

(null)
Dass

(null)
12 bÀddar och gevÀrsstÀll

Vi avbröt denna sista exkursion vid 12-snÄret och drog oss mot restaurangen i Norderhamn och lunchen.

(null)
Riddarskinnbagge 

(null)
Åkervallmo

(null)
Vegetarisk meze med nĂ„n sorts Ă€rt-falafel? 😋

Efter lunch hade vi fri tid. Jag gick och la mig i tvĂ„ timmar, mĂ€tt pĂ„ sol och intryck, började skriva blogg och gĂ„ igenom bilder. Förutom de tvĂ„ guldvingarna sĂ„g vi rapsfjĂ€ril och aurorafjĂ€ril. Det var första gĂ„ngen vĂ„r kursledare sett aurora pĂ„ Stora Karlsö 🩋

Vid halv fyra gick jag ner och duschade, sen satte jag mig pÄ trappen och njöt. Sillgrisslornas ljud och synen av tusentals fÄglar som umgÄs och ibland söker en partner. Pratade lite med andra kursare som oxÄ satt pÄ trappen. UpptÀcker att jag glömt fota utsikten med mobilen, men har lite bilder i systemkameran.

Halv fem gick jag och kursledaren och köpte glass innan utvĂ€rderingen kl 17.00. 18.30 blev det trerĂ€tters pĂ„ restaurangen. 

(null)
SjÀlvplock av gotlÀndskt gotta

(null)

Pasta med ostronskivlingsÄs

(null)
CrĂ©me brĂ»lĂ©e 

Jag gick hemĂ„t en stund efter nio. Det var som om solen ville bjuda pĂ„ en final efter dessa underbara dagar pĂ„ Stora Karlsö 🌞 

(null)
(null)
(null)

Sen Ă„terstod bara tandborsten đŸȘ„

(null)




Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0