Stora Karlsö dag 3 🪳

Sov betydligt bättre inatt men vaknade stel i hela kroppen. Har bara kunnat ligga på rygg. Hoppade över fågelskådningen som skulle börja i Norderhamn kl 6.30 och sen skulle insektsfällan vittjas 7.45 i Hien, vilket innebär fram och tillbaka en extra vända på den svårpromenerade klapperstenen då fällan finns i Hien där vi bor och frukosten i Norderhamn. Smärtorna igår vittnar om att vandringarna kan bli för långa 👣 Men idag tog vi det betydligt lugnare.

Kl 7.30 satt jag och väntade på att få vara med och tömma insektsfällan. Och vilken tur vi hade idag! 

(null)
Nattslända

(null)
Mätarlarv 

(null)
C-tecknat jordfly 

(null)
Lerfärgad rotfjäril och en fjädermygga som ville vara med på bild

(null)
Säckspinnarlarv

Ju längre ner i fällan vi kom desto bättre blev det!

(null)
(null)Mindre snabelsvärmare

(null)
(null)
Ligustersvärmare, Sveriges största inhemska fjäril 🦋 


(null)
Brunhalsat jordfly, mindre snabelsvärmare och Ligustersvärmare 

Efter frukost var det dax för exkursion igen. Idag gick vi söderut i dimma💨 

(null)
(null)
(null)

Lite svalt, men jag tyckte det var skönt och hade bara korta tights, tunika och kofta bland alla vindjackor och långbyxor

(null)
(null)
(null)
(null)
Harris överst och Ärttörne under. Blommorna var så lika 

(null)
Gunillor på alvar!

(null)
Gul fetknopp

(null)
Hårgrimja (mossa)

(null)
Riddarskinnbagge

(null)
Krutbrännare 

(null)
Fårfästing (går inte på människa)

(null)
(null)
(null)
(null) (null)Klotgråsugga

(null)
Stenmalört

(null)
Amiral 🦋 

(null)
(null)
(null)
Larv av blåhuva 🐛🦋

(null)
Bronsåldersröse 

(null)
(null)En död skogsduva 

Vi återvände till Norderhamn för lunch. Mina nyfunna vänner är så fina! En hämtade min lunch, en annan lämnade min disk och en tredje hämtade kaffe ☕️ De ser hur ont jag har och uppmuntrar mig på bra sätt. Inget "tycka synd" utan de väntar in och glider upp bredvid och pratar om annat 🥰

(null)
Fiskburgare och rotsaker

Klockan 14 fick vi komma upp till forskarstationen. Det var kul att få höra om projektet. Bland annat har det byggts en 12 meter hög holk på berget, där människan sitter i holken och kan studera grisslorna som häckar utanför. Vi fick veta att det var en vild idé som kläcktes efter en middag och två glas vin och sen faktiskt genomfördes med ett fantastiskt lyckat resultat 🥂 

(null)
(null)

Forskningen syftar till att se hur Östersjön mår eftersom sillgrisslan är överst i näringskedjan.

(null)

(null) (null)
Kontrollrummet 

(null)
(null)
Knypplat i gardinen

(null) (null)
Två av fyra ådor på ägg. Ser ni dem?

Efter den lektionen hade vi fri tid och jag satte mig en stund med den andra Gunillan och tittade på sillgrisslor, ejder, tordmule och småskraken i vattnet utanför huset. Tusentals fåglar! Passade även på att skriva lite blogg och titta igenom bilderna… vääääldigt många bilder. Det blev en bra stund att gå igenom allt fantastiskt vi varit med om.

Kl 18.00 hade vi artgenomgång av dagens fåglar och växter. Middag kl 19.00.

(null)Lammfärsbiff med rotsaker 

Kom i trevligt samspråk med den andra Gunillan och en läkare som både skådade fåglar och gick kurser i arkeologi. Det finns så många spännande människor.

🧓🏻👵🏻🧔‍♂️👨‍🦳👩🏻‍🦰👨‍🦱🧑🏻‍🦱👱‍♀️🧕🏽🧔🏽‍♀️👩🏻‍🦱👧👩🏼👩🏻‍🦲

Vid ett tillfälle under middagen ropade nån "hämpling" och synen av rusningen mot fönstret och/ eller väskor där många hade sina kikare var obetalbar! Jag har hamnat i mitt absolut rätta sällskap 🥹

Gick i sakta mak hem med läkaren, lyssnandes till både näktergal och lövsångaren i dimman. Lövsångaren som helt oblygt hoppade i den blommande invasiva veikseln ovanför oss. Så mycket att se och höra hela tiden.

(null)
Klinten syns inte, men ser ni segelbåten?

(null)
Hemma

🐛Godnatt världen 🦋

(null)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0