Hoarding...

... som vanligt... trött som en björn som längtar efter sitt ide, men ändå fastnar jag i nåt. Denna gång var det två program om sjukligt samlande, jättespännande! Jag tror man kan känna igen sig i mycket av det som i grunden är missbruk och faktiskt börjar jag tro att det är en överlevnadsinstinkt, detta med missbruk eller samlande....en instinkt som slår fel liksom. När nåt går fel i livet så kan det blomma upp, detta maniska samlande, maniska drickande, nåt som dövar, nåt som lugnar, nåt som får bort tankarna... och i vårt shoppingcentrerade idag så är det lätt att det går överstyr. För några år sen skrattade vi åt ord som "spelmissbruk" och "shopoholics", men idag är det vedertagna begrepp... och nåt som faktiskt "marknaden" styr över. Men för hundra år sen handlade fortfarande vår överlevnad om vad vi kunde samla i ladorna och i visthusboden... samt stoppa i oss vad vi kunde för att ha lite hull till bistrare tider. Jag kommer fortsätta tänka mycket kring det. För mig handlar det om vikt, handarbetsnojor, fotograferande, bloggskrivande, prestationsbehov osv... att stanna vid det friska och inte låta det blomma ut till ett sjukt beteende. Jag pratar ofta om mitt behov av att rensa, men jag orkar inte hela vägen, det stannar alltid vid nån ursäkt. Hm, spännande...

Annat spännande som hänt är att Bamse träffade tre stora hundar på kvällspromenaden. Han gapade och skällde och gömde sig bakom mig... men när jag stått och pratat med de "läskiga hundarnas" matte en stund hade han lugnat sig så pass att han t.o.m försökte leka med tiken. Dessutom satte han sig i respekt hos den enorma schäferhanen, när han kom för nära rusade Bamse fram och visade tänderna så schäfern satte sig på hasorna, sen kvickt bakom mig igen... det var faktiskt kul att se hur han agerar med andra vovvsingar...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0