Hemma igen

Har skrikit en del i bilen hem så det värsta är väl över nu... kanske... När vi packat ur bilen gick jag ut med Bamse och då åkte Janne iväg för att meka bil. Min bil, ska jag tillägga. Kamremmen gick av 2 maj. Det ska bli skönt att få egen bil igen. Men den är visst inte så lätt-mekad, de har fått lyfta ur hela motorn för att komma åt remmen. Men det är väl ungefär här skon klämmer, när vissa arbetsuppgifter ska hyllas mer än andra. Nån gång försökte jag jämföra våra "gåvor". Janne är ju otroligt händig och många rycker i honom för de behöver hjälp och han är snäll och ställer upp förstås. Jag är väl inte helt oäven när det gäller t.ex handarbete och har stickat, virkat och broderat otaliga plagg och doptavlor under åren. Skillnaden är att jag inte kan ta ut 100 kronor i timmen för mitt besvär, då skulle inte en människa ha råd med en doptavla t.ex. Jag brukar säga materialkostnaden plus lika mycket till för arbetet. Jag tycker inte det går att jämföra, men på ett sätt säger det nåt om värderingarna. Att bygga altan får kosta tusentals kronor, men en hemstickad tröja vill man helst ha gratis. Jag säger inget om det egentligen, men tänk en stund på jämförelsen..... Att sen komma dragandes med vem som betalar mest hemma när mäns och kvinnors löner inte går att jämföra är en annan sak. Den dagen mäns och kvinnors arbete, avlönat som oavlönat, värderas lika, den dagen kan vi börja diskutera!

Bekki hade bakat underbara cupcakes när jag kom hem. Dessutom berömde jag henne för städningen av övervåningen samt årets trevligaste lapp "Bekkis Cupcakes. VARSÅGOD". Gula lappar här hemma brukar klistras på diverse ätbart/drickbart med antingen ett namn eller "Ge fan i ... " eller nåt liknande. Klart man vill ha de grejer man köper i fred, det säger jag inte ett pip om, men att hitta en lapp där det står ".....varsågod" blev desto trevligare!

                 

Nu har jag fixat runt en stund. Tänkte sätta mig och sticka nu. Monica vill ha raggsockor... men jag har inte strumpstickor no4 hemma så det får jag köpa imorgon. Det blir Pippi eller vinröd sjal ikväll. Sen fick jag en liten söt grej av grannen. En fingermassör!!! Mycket skönare än den ser ut!!! Man liksom rullar den upp och ner för fingret och den är så grymt skön!!!



När jag kom hem hade jag ett litet paket i brevlådan. Från Frivolitetsknuten! Antar att det är en jubileumspresent. En liten frivolitetsskyttel i trä, med Frivolitetsknutens märke på ena sidan och på andra årtalen 2000-2010! Jag blev jätteglad för det var så oväntat! När får man en present av en idéell förening bara så där? Jag blev alldeles varm inombords.

                       

Dessutom kom Sanda-grannen Ca igår med två spolmaskiner till knypplingen som hon fått efter sin svärmor som knypplade. Ett par småsaker måste jag komplettera dem med, men det går på kanske 200kr, en ny kostar över 1000kr komplett. Och en sån present har ju en själ så den blir ju än mer värdefull!

                        Nog har jag mycket att glädjas åt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0