Kan man koka pasta i en termos?

              
                 Bamse Morgontrött!

Vaknade rätt tidigt imorse, trots att jag inte somnade förrän vid 3. Det känns nu ikväll kan jag säga, somnade nästan till "Morden i Midsomer". Bekki älsklingen har tagit ut Bamse så jag kan slänga mig i bingen nu.

Har ägnat dagen åt kontemplativ packning, kan vi säga. Allt har fått ta tid. Bamse och jag gick i 1,5 timme imorse. Jag har pytsat över schampo och balsam i småflaskor, rakat ben och legat på rygg och tänkt. Det har varit underbart att mentalt få förbereda sig på äventyret. Resväskan är proppfull av sovsäck, liggunderlag, plåster och campingutrustning... har ingen aning om hur det här kommer att gå. Tror fortfarande inte att det blir av, att nåt kommer och ställer till det i sista stund. Nu skriver jag ut mina farhågor, vidskeplig som jag är!

                                

När Janne vaknade åkte vi till Farsta Centrum och letade torkad mat. Sportaffärerna skulle ha 99 kronor för en torkad portion älg-gryta de luxe, 69 för musli med torrmjölk... aldrig! Efter att ha varit på Claes Ohlsson, Lidl, Ica så styrde vi kosan mot vårt eget Willys. De hade två torkade pås-rätter - pasta carbonara och pasta bolognese... imorgon ska jag prova att koka 16-kronors pasta i termos! Så snål är jag! Och även prova med 3-kronors nudlar. Vi får se hur det går!

Grodbäcken är skrämmande öde! Änderna som brukar ha dunderfest så här års simmar hungriga. Jag är inte ensam om att hoppas att det kommer fler parningssugna grodor när värmen återkommer, annars blir det katastrof. Har pratat med en insatt granne som fört anteckningar på grodorna i 30 år, de har tydligen minskat drastiskt sen hon flyttade hit på 80-talet. Det har jag oxå märkt, men inte tänkt på att det var så illa. Om det bara blir de tre rom-klutcharna som ligger i bäcken kanske sagan om grod-dammen är över nästa år :O(


Tre klutchar grodrom!

                           
                            Hungriga änder...

Nej, nu mot sängen den rara...

Kommentarer
Postat av: Snurran

Tycker det är så konstigt att din kamrat blev nekad semester, hade hon inte ansökt i tid, eller? Alla har ju ändå rätt till semester och det känns snålt att inte tillåta någon att åka på en planerad resa, det måste väl ändå finnas vikarier, eller hur? :-/ kram

2012-04-08 @ 23:15:45
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Katarina

Hoppas det funkar med pastan!!

Tupperweare hade en platbytta med insats med hål i som man kunde "koka" fisk och risgrynsgröt i..

Man hällde vara i kokhett vatten så redde det sig själv liksom.. En tanke som pluppade upp bara..



Någon du känner kanske har en sån att låna ut om det inte funkar med termosen..



Kan ju bli lite knepigt att diska ur den..



Kram!

2012-04-09 @ 07:23:22
Postat av: Katarina

PS! Minns att man även kunde koka korv i den på utflykt!! Å av spadet kunde man göra pulvermos..

2012-04-09 @ 07:24:48
Postat av: Guggelutt

Snurr: Hon arbetstränar efter sjukskrivning. Föräkringskassan har sagt ja och hennes arbetsledare, men chefen tyckte det var illojalt att resa bort ... av nån anledning vi inte förstår...

Katarina: Jag sålde TW för många herrans år sen, det var så jag kom på idén med termosen. Håller den riktigt varma grader i 10 minuter så måste det vara samma sak som att småkoka i 7 minuter. Vi har köpt en termos med extra stor öppning, ska testa den idag :O)

2012-04-09 @ 13:12:47
URL: http://guggelutt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0