Vandringen till Emmaus

Dagen efter att Jesu grav funnits tom av kvinnorna vandrade två av lärjungarna mot staden Emmaus. Där skulle de träffa de andra lärjungarna. En man slog följe med dem och de berättade om vad som hänt under påsken. När de var framme i Emmaus bjöd de in honom och först när mannen bröt brödet med dem såg de att det var Jesus. När de såg vem han var försvann han. Lite märkligt kan det tyckas och många tolkningar och spekulationer har gjorts kring hur det kom sig att man inte kände igen honom... Men varför skulle inte Jesus kunna maskera sig själv, alternativt förvränga synen på människor? Han som gjort så många mirakel och underverk! Jag tycker det är mer spännande att tänka kring varför han gjorde så. Jag kan tro att det bara ännu ett mirakel för att visa de tvivlande lärjungarna sin makt och förmåga och i synnerhet som vissa lärjungar tvivlade på kvinnornas berättelse. Jesus hade många kvinnor runt sig som oxå följde honom, men få är omnämnda med namn i Bibeln. Mycket som berättades om Jesus är förlorat då den tiden inte tillät kvinnor att komma till tals, men mellan raderna kan vi förstå att Jesus upphöjde kvinnorna, liksom alla andra som hade låg status i samhället på den tiden.
 
Från ökenvandringen i Sinai
 
Idag har jag fått vara med om en Emmausvandring mellan kyrkan i Högdalen och kapellet i Hagsätra. Vi avslutade med nattvard och därefter soppa. Härligt att få gå i det vackra vädret med kända och okända människor, dela tankar och vandra i tystnad. Jag har ett häftigt jobb!
 
Men nu vandrar livet vidare i en vanlig vardag ett tag. Om 40 dagar är det Kristi Himmelsfärd.
 
Tack för att ni följt mig genom påskens mysterier.
 
Från ökenvandringen i Sinai

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0