Hemmatisdag

 
Oj, det straffade sig att vara uppe sent igår! Knappt 8 timmars sömn räcker inte på långa vägar dessa dagar! Det var hur pestigt som helst att få benen över sängkanten, inte gör det saken bättre att Bamse sover så himla gott i fotändan, men jag kom upp! Det gjorde jag inte för två tisdagar sen så visst är jag på gång uppåt igen. Jag är jätteglad över att ha fått dessa två sjukskrivna veckor för de ingjuter lugn i min själ och vila för min kropp. Samtidigt kan jag inte tänka mig att det skadar att hålla nån form av styrfart och göra lite saker utefter ork och lust... som att gå till skolan igår, tex. Kursen är så spännande och det ger energi.
 
Har den bara fem ben?
 
Jag gick en kort runda i skogen  med Bamse och träffade på "myggan" igen. Denna gång ställde jag om fokus på mobilkameran innan jag böjde mig ner och fick bildbeviset. Dock ser det inte ut som våra vanliga "stick-myggor" eftersom denna var utan snabel!
 
 
Efter att ha lämnat Bamse på dagis och ätit frukost i lugn och ro med sällskap av en ovanligt busig Ragnar, satte jag mig med boken "Fornskandinavisk religion". Den är lättläst som en roman och det passade utmärkt idag. Den andra om "Fornnordisk religion" är mer faktaspäckad och den orkade jag inte när jag nu var så slarvig igår. Men tröttheten gör att ögonen gärna vilar på nåt annat. De fläckiga fönstren och akvariet med sin begynnande algtillväxt på fönstret distraherade...
 
Höj boken och sluta titta på eländet, Guggelutt! Asar och vällust borde locka ögat mer än skitiga fönster!
 
Tillslut kunde jag inte ignorera fönstret längre. Blommorna åkte ut i duschen och fram kom en bunke med vatten och diskmedel samt hushållspapper. Snabbaste och enklaste sättet, det fick duga. Vi har inte haft gardiner uppe sen vi slet ner dem efter förra julen. Först handlade det om att jag inte orkade men i somras lät jag bli med flit för det gav så mycket ljus att vara utan. Nu såg jag bara fläckarna så en gardin blev struken oxå, förhoppningsvis slipper jag se de förargliga missarna med en sådan döljande trasa uppe... Tog TV-rumsfönstret på en gång, litet fönster med bara tre blommor.
 
Janne har varit på brandkurs idag och han kom hem redan halv fyra. Han tog akvariet medan jag åkte och handlade plus hämtade Bamse. Som alltid när jag är hemma och har tid så blir jag inspirerad till att laga mat på riktigt. Janne hade köpt kalvfärs på extrapris häromdan så nu blev det kalvfrikadeller i dillsås samt ljummen rotfruktssallad. Den åt jag för första gången på Tomtebo för några helger sen och den var så god att vi körde en repris på festen för de ideella förra helgen. Nu gjorde jag den själv hemma. Ska nog byta ut en del av rotsellerin till palsternacka nästa gång + lite mindre lime och mera senap. Lägger nog ut receptet här vid ett senare tillfälle :) Kalvfrikadeller kommer jag inte ihåg att jag ätit någon gång, men Janne har pratat om det som ett gott barndomsminne. Hittade recept på nätet och det blev jättegott, med dill och citron i såsen. 
 
 
Nu har jag duschat och bytt sängkläder. Jag är så trött att jag har tunnelseende men jag är så nöjd med vad jag uträttat i dag. Det trodde jag aldrig imorse! Janne ska ta ut Bamse på sista promenaden och jag ska i koj!
 
Javisstja... här var det ju upptaget...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0